Tjäderbröstfilé, nyår och en boll jävel

Ja då var det nytt år och nya möjligheter, jag har redan gjort ett inlägg om mina mål för 2014 och mål och ambitioner ska man ha. Jag har också varit lite ledig från mitt jobb, haft Micke hemma och hunnit reflektera lite över livet i stort och smått och det är det jag menar med att vara här och nu. Det är också då jag förstår vilken otroligt lyckligt lottad kvinna jag är.

Ett av mina mål med nya året är ju att laga bra och nyttig mat. Jag har haft rensning i frysen, man måste ha det ibland. Jag fryser in mat som ska ätas vid speciella tillfällen så kommer liksom inte det där speciella tillfället. Så ibland får man göra slag i sak och tillaga allt för att det inte ska bli gammalt. 
Så vad säger ni om den här veckans matsedel?
  • Torsdag: ugnsstekt Tjäderbröstfilé, gräddsås med svarta vinbär och potatis
  • Fredag: Hemgjord köttsoppa, med rotfrukter. Gjord på 3 kg älgben som långsamt kokat i 6 timmar, till ett mört kött och buljong
  • Lördag: Älgfilé, de behöver ingen nämre presentation
Nu har klockan precis passerat tolv och det är den 4:e januari och det betyder att det är våran Zättes 22 års dag
Hon firar sin dag på Teneriffa med pojkvännen och massa pappegojor ser det ut som :) Grattis vår goa fina Zätt. Ja inte nog med det precis före jul blev hon klar i skolan och kan nu jobba som undersköterska! 














Dagen före nyårsafton tog vi en promenad hela familjen. Linnéa hittade en Bäver sa hon. Jag har nu haft en biologilektion med henne så hon nu vet att Bävrar inte ser ut så här! :)
























På nyårsafton var det dags att göra en insats för våra bowlingföreningar.

Inventering, ärligt talat har jag liksom nog av detta på mitt eget jobb. Fast det är ju inte varje dag jag har äran att jobba ihop med min make :)















Han är ju som han är min man och redan när det stod klart att det skulle bli en grön jul och nyår så sa han att han skulle klippa gräset på nyårs afton om det var möjligt.
 
Ja vad ska man säga, klart han stod för sina ord. Det gör han alltid.


Sen firade vi en mycket trevlig nyår med Olli och Gunilla.
Förrätt: Laxmousse rullar
Huvudrätt: gratinerad Hummer
Efterrätt: Vitchokladmousse

Fanns inte ett ben i Mickes chockladmousse kan jag lova er!




Det finns många olika människor här i världen, de finns de som man inte förstår sig på som man inte vet hur man ska betesig fram för och man känner att man inte duger. Så finns det de som är enkla, riktiga människor. Så som man på en gång känner att man duger som man är. Nu är faktist alla mina vänner såna, för de som inte uppfyllt kraven på att man ska duga som är, de är ju inte mina vänner längre. Olli och Gunilla till hör de där enkla genom ärliga människor som man känner sig så hemma med. Kommen av samma skrot och korn kanske :)

Jag och Gunilla

Rosa bubbel till båda vuxna och barn



Igår hade vi äran att få besök av ytterliga goda vänner!


Kladdkaka i micron ett allt för bra och snabbt recept.

  • 100 g smör eller margarin
  • 2 ägg
  • 3 dl socker
  • 2 dl mjöl
  • 3 msk kakao
  • 1 krm salt
  • 1 msk vaniljsocker

Idag tog jag med mig mina troll till Karlstad på shopping

Själv köpte jag en "bolljävel" som Ida kallar den.

Jag har medvetet haft lite träningsvila, jag tror jag haft något virus i kroppen tror också att det var därför det gick så sjukttungt sist jag sprang. Nu är mitt träningsprogram för januari klart och i morgon tror jag kroppen ska vara i form för att dra igång! Måste fortfarande tänka på att göra sånt som skonar mina höfter.... men nu kör vi!!!

3 kommentarer:

  1. Agneta i Piteå, vil bara säga att DU BERÖR....skriver innehållsrikt, lever innehållsrikt och så på det, så fina talande bilder. Vill önska Dig och hela Din familj ETT FINT NYTT ÅR 2014!
    Här i Piteå består hela december och nu in i januari det mesta ute av is! Det är så halt och hårt att det bästa är att vara inne och städa, handarbeta, skriva, läsa, mysa/vila med kisse, laga go'mat och baka. Vi bor 1,5 mil utanför stan, nån' sa igår att i stan är det bart, där går det motionera... men hur kul är det? Vi knogar på inomhus och sedan kommer vår tid ute./ Agneta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Agneta! Idag upptäckte jag att jag kan trycka på svara för att du ska se att jag svarat. Jag har länge tyckt att det var det tråkiga med den nya bloggen att man inte ser kommentarerna i sidan som på den förra. Ha en fin dag uppe i Piteå!! kram

      Radera
  2. Tack för det fina orden Agneta. Efter allt regn som vi fått kommer det bli massa is här också när det fryser på. Det är otroligt va bra väder de varit för löpare i år. Var rädd om dig kram

    SvaraRadera