Läggtid, kunder och istappar i håret

Efter att ha sett ett tv-program igår är jag nu ännu mer övertygad om att det bästa du kan göra för din hälsa är att SOVA och motionera. Jag ska prioritera min de båda.

Därför har jag bestämt mig för att köra ett litet experiment i två veckor, hänger du på? Jag ska se till att jag får 8 timmars sömn varje natt, sen ska jag utvärdera hur jag mår, om träningen går lättare, ja alla förändringar jag känner av.  

22:30 är min nya läggtid. 

Varje dag matas vi med råd hit och dit om hur vi ska göra för att inte drabbas av hjärt- kärlsjukdomar. Lider man av fetma så ligger man i största riskzonen. Vad är då fetma? Jo har man om man har ett BMI över 30 och det har jag. Fast det där med BMI är verkligen ett dåligt mått på hur det står till med hälsan på folk. I mars vägde jag mindre än nu men klarade bara att springa ca 1 km nu kan jag springa 15 km och väger 4 kg mer, jag har en vilopuls på 52 nu och 78 då, ett blodtryck på 140/100 och 120/70 nute.  

Det vore så klart kul om jag tappade lite vikt men det verkar svårt trotts träning och bra kost (för det mesta i alla fall) men jag skiter i det, jag kommer nog förbli en tjockis men den stora skillnaden är att jag nu är en tjockis som kan springa 15 km!

Jag har haft en bra jobb helg, klart jag önskar att jag inte skulle behöva jobba helg alls men det valet finns liksom inte på mitt jobb och då kan man i alla fall trösta sig med att helgen är väldigt rolig att jobba. Vi har gulliga kunder, jag bara undrar hur vanligt det är att man blir kallad för lilla Snuttan på sitt jobb? Den var en dam som sa det: Hur är det med dig då, lilla Snuttan? Fast det finns kunder man blir galen på också och som man kan skratta ihjäl sig åt. 

I morgon ska jag öppet och inte alls diskret förfölja knarkbruttan som stjäl godis om hon kommer in. Så jävla fräck och bara knallar in och plockar på sig, vägrade att visa väskan när jag sa till henne och vi kan ju inte göra så mycket så länge jag inte ser med egna ögon. Det är ju bara andra kunder som talar om för oss att hon stoppat på sig saker. Jag blir så förbannad, jag vet att jag inte ska ta det personligt men det är mitt jobb de stjäl på. Där jag kämpar för att skapa en trevlig miljö, med kunden i fokus. Där vi försöker hjälpa alla och vi hjälper till med som mycket som vi inte skulle behöva som att översätta brev, kopiera papper, kolla när bussen går, vägbeskrivningar, ja det har till och med hänt att vi gått hem med varor till en kund som skadat sin fot. Det är MIN arbetsplats, nej nu ska jag skriva om något annat jag blir så arg bara jag tänker på henne! Visst är det synd om människor som hamnat snett men ibland har jag svårt att tycka det!  

Micke har åkt till Norge och jag sitter här och frågar mig själv: Var tog den här helgen vägen?
Igår var vi hem till den här tjejen firade hennes 22 års dag, hon är allt för bra på att baka :)

Gustav och Linnéa fick tillbaka sina strömsladdar och var glada igen, jag hoppas att städningen nästa torsdag kommer tas på lite större allvar. Fast det återstår ju att se, regeln är i alla fall klar. Klockan 20:00 på torsdagkväll ska städningen vara klart annars har man ingen kabel till sin dator.

Idag hade jag skrivit långpass på mitt träningsschema. Det var -12°C ute och så här kallt har det aldrig varit när jag skulle ha sprungit någon gång förut. Jag har ingen speciell utrustning eller kunskap om detta. Inte för mycket kläder bara. Utvärdering: jag frös inte men blev väldigt blöt, måste köpa något som skyddar mina lår mot kyla. Stickad mössa gör att man blir dyblöt i håret och dyblött hår i -12°C fryser till is, istappar i håret som slår mot kinderna och nacken är obehagligt och kallt
Det var ett pass fyllt av massa krångel förutom att känna sig blöt, kall och ha istappar i håret så gjorde mina ben onödigt ont tycker jag. Sen fick jag slut i batteriet i telefonen också så jag kunde inte mäta min insats men fram till de telefonen dog hade jag sprungit på bra. Andningen som jag trodde skulle vara ett problem i och med min astma gick jätte bra, det var skönt att andas in den kalla friska luften!   

Jag är ju helt novis vad det gäller löpning undra om det finns någon regel som säger att man ex inte springer ute när det är -20°C. Var går gränsen tro. 
Körde Idas bollprogram med Tabatatimer. Tyvärr var några övningar för svåra för mig, jag trillade av bollen och andra hade jag för klena muskler för att kunna göra. Men så lätt har jag inte tänkt att ge upp, de övningarna jag inte klarade ska jag byta ut mot några andra som Ida visat på sin blogg som jag klarar av! 
Men nu är det LÄGGTID :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar