En gåva till Radiohjälpen!

Jag säger bara Words! Hans Rosling beskriver detta så bra! 


Min blogg är en egoblogg en blogg där jag skriver om mitt liv och min vardag. Som är full av så kallade i-landsproblem. Jag tar inte upp så mycket samhällsfrågor men det beror inte på att jag inte skulle kunna göra det, eller att jag inte bryr mig om det. Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om flyktingkrisen för det är inte så att jag saknar åsikter, jag är full av dem, helt överfull faktiskt. Jag hamnar ofta i konflikter med mina "vänner" på FB för det är ju där det delas så mycket rasistisk propaganda att jag kräks och jag kan inte vara tyst även om jag kanske borde vara det ibland. Jag har fått lära mig att stå upp för mina åsikter men med tiden har jag lärt mig att man kan vara överens om att man inte är överens och ha överseende med rasisterna, de förstår inte bättre tyvärr. 

För att citera Mark Levengood: det finns kloka människor som säger kloka saker och så finns det dumma människor som säger dumma saker.  

Här får du ett exempel på dumma saker! 
I måndags när jag jobbade fick jag en "omtänksam" fråga från en kund. Eller det var inte ens en fråga. Personen säger: Det måste vara ett uppsving för butiken när det kommit så många flyktingar hit men jag förstår ju att svinnet måste ha ökat väldigt. Det har inte ökat alls kan jag tala om sa jag lite argt och fortsatte: den sista vi tog för snatteri var svensk. 

Men just nu I nu läget handlar endast om medmänsklighet. Det är så många människor på flykt och vi måste hjälpa. Människor dör där ute medan jag målar mina naglar med silver tippar och funderar på om vi ska ha köttgryta av kalv eller fläskkött. Det är svårt att be om ursäkt för ett liv man föds till. Jag vet faktiskt inte så mycket annat än att leva i min trygga värld. Fast i den välden har jag faktiskt begåvats med en hjärna och ett hjärta som gör att jag kan tänka i fler än ett steg. Jag har fått empati och förmåga att sätta mig in i andra människors lidande och därför vill jag hjälpa så gott jag kan i alla fall. Mina tårar rinner när jag ser nyheterna. 
Jag skickade en gåva till Radiohjälpen. Jag har allt jag behöver inför vintern nu. Dessa människor har inget! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar