Blir upprörd ibland!

Jag läste i expressen igår om Katrin Zytomierska uttalande i Malou efter 10. Kortfattat säger hon att överviktiga människor är fula och oattraktiva och att övervikt är lika med lathet. Visst får Katrin har den åsikten precis som jag får ha min åsikt att Katrin måste vara en ovanligt korkad person. Inte bara för att uttalandet är ovanligt dumt, det är också hennes potentiella kunder hon uttalar sig om. Så om jag skulle välja att lägga pengar på en träningscouch för att bli av med min övervikt skulle jag ju inte välja Katrin efter detta. Hon jobbar dess utom med överviktiga och borde veta mer om vad övervikt handlar om kan man tycka :o Jag tycker hon har en helt vidrig människosyn. För det handlar inte bara om övervikt tycker jag. När en människa anser sig av vilken anledning som helst att ha rätt att se ner på någon annan på det sätt som hon gör i inslaget från TV4 blir det vidrigt att se. Vi är alla lika mycket värda! Hela inlägget verkar ha fått folk att storma. Malou har i alla fall bet Stina Wollter om ursäkt och det kan man ju hoppas att Katrin Zytomierska också har vett att göra. Fast troligen har hon inte nog med folkvett för att göra det :(

Vi behöver en förändring av kroppsidealen. Eller vi behöver ändra fokus till fysisk och psykisk hälsa istället för på hur vi ser ut. Många är de som jobbar hårt med detta och det har faktiskt gett en del resultat i media. Vi har fått rundare modeller även om alla ”runda” modeller har exakt samma kroppsform. Det vore faktiskt roligt att se fler olika kroppsformer än den väl representerade timglasmodellen. Det behövs göras mer! Mycket mer! Vi måste kämpa på för att vi kvinnor ska få duga precis som vi är trotts att det är år 2015 och man tycker vi borde kommit längre!

Det som kanske upprör mig mest i allt detta är att om man är överviktig och inte ser ut som idealet så kan man inte vara nöjd. Men får liksom inte vara det, man ska rätta in sig i ledet och hela livet försöka uppnå idealet och känna sig misslyckad. Om man är lycklig och överviktig så ljuger man helt enkelt. Man får liksom inte vara nöjd för man blir inte trodd då. Det är som om det bara är något man säger som tröst till sig själv. Sen finns det någon outtalad rädsla om att vi inte får normalisera övervikt. Överviktiga ska veta sin plats och veta att de är fel fel fel. 


Grejen är den att forskare kommit fram till att övervikt är inte samma sak som ohälsa. Hur vi ser ut i kroppen har så klart med vad vi äter att göra men också väldigt mycket med arv att göra. Det finns många som är mycket smalare än mig som har en betydligt högre risk för att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Så Katrins uttalande är verkligen skrämmande och handlar bara om ett förlegat sätt att se på kvinnorkroppen. Jag hoppas Stina Wollter fortsätter att dansa omkring i bikini och att hon fortsätter vara den hon är!

Jag har jobbat hårt med mig själv och min träning och jag är nöjd över vad jag kan göra med min kropp. Jag är stolt över den och för mig är den faktiskt helt perfekt! Du ska också var stolt över din kropp hur den än ser ut! Det är det som vi ska förmedla till varandra tjejer inte Katrins vidriga människosyn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar