Våga vara sämst

Våga vara sämst är att våga vara bäst. 

Jag gör något som jag faktiskt inte tror så många gör. Jag lägger ut mina träningsresultat på FB och det är verkligen inget att skryta över. Det finns de som går fortare än jag springer. Jag lägger dess utom ut bilder på mig själv svettig och oglamorös 
men alltid stolt över vad som för mig är en stor prestation. 

Att träna handlar jätte mycket om att våga visa att du tränar. Att våga springa så folk ser mig. För herre gud jag flämtar och ser ut som en elefant där jag kommer svettig, halvt stapplande med tunga steg och flämtande värre en Sankt Bernad hund en het sommar dag! Fast när du springer vet ingen hur långt du sprungit och du springer vilket är jävligt mycket mer än vad en del andra gör i alla fall. Du försöker och du ska ha jävligt klart för dig att det tyvärr inte är så många som ens kan springa 1 km vilket du gjorde här om dagen bara efter att ha tränat i 3 veckor!  




Frågan är kan man byta liv och livsstil? Jag har alltid varit en sån där som sagt: På måndag då börjar mitt nya liv, jag ska sluta röka, jag ska banta och jag ska träna som en tok för nu ska jag gå ner i vikt och snabbt ska det gå. 

Det går inte snabbt att byta livsstil och liv. Det tar tid och det måste det få göra!! I mitten av mars har det gått ett år sen jag slutade röka och började träna det är då jag ska mäta resultatet


Mycket sitter i din egen självkänsla, jag är inte bäst, det kommer jag aldrig bli men jag är fan bra nog. Jag gör detta för min egen skull jag kan jag vill och vann (min egen tävlig!)  


Men vet ni vad som är den största förändringen. Ja man blir lite hård när man går i Idas skola. Den största lärdomen som jag verkligen vill förmedla är att det inte är farligt att träna. Ja nu tänker ni att det vet väll alla men det är inte så, jag är en sån som trott att det är farlig! Får man ont så är det skadligt. Träningsvärk är något som man till och med kan dö av!! Okej detta skriver jag med ironi men för mig var det så! Fick jag ont i knät efter att jag försökt springa förut så gav jag upp, för jag kunde ju skada mig för livet! Men lyssna nu: har du någonsin hört talas om någon som skadat sig så den blev invalid på grund av att den tränade för mycket?? Nej! Klart jag får ont, jag väger 20 kg mer än man ska, jag är tung och har otränade muskler.  Jag kan lova att ingen absolut ingen i hela världen har dött av träningsvärk! Ja jag låter hård här men det är just detta som hindrat mig från att träna förut. Jag har varit rädd lite ont kan vara skadligt och till och med dödligt. Det är den nya upptäckten att det är ofarligt att belasta muskler som fått mig att förstå att det är det som måste till man måste belasta dem. Smörj ömma muskler med Voltarengel i värsta fall, vila några dagar, spring lite lugnt nästa gång, öka träningen i lagom takt, men du får TRÄNINGSVÄRK det är så!! När jag staplar omkring här hemma stel som en pinne och barnen nästan skrattar åt mig och frågar om jag är 73 och inte 37 kan jag ändå vara stolt. Jag är faktiskt dessutom reumatiker så jag vet att jag inte har de bästa förutsättningarna precis. Just på grund av min reumatiska sjukdom är jag morgonstel och mina fötter gör så ont att gå på just på morgonen ibland att de kommer små tårar i mina ögon. De är ju inte med jätte stor glädje jag gör mina morgon övningar men jag gör dem nästan varje dag i alla fall. 


Så kom igen nu alla kan träna eller hur Ida?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar