Hitta motivationen!

Jag började träna för 8 månader sen. Jag har fått frågan flera gånger den sista tiden hur jag hittar motivationen. Jag är faktiskt ganska förvånad själv att jag hållit i detta så länge, jag brukar tröttna fort på saker och ting. 

Lördagkväll sprang jag nästan 5 km i mörker och kräkregn. Just det har jag själv lite svårt att förstå hur jag gör, för soffan, lite godis och ett glas rött lockar jävligt mycket mer. Fast grejen är ju den att det ena inte utesluter det andra. Du kan springa 5 km, ta en varm dusch och krypa ner i soffan med en godispåse och vara skönt trött och lycklig över prestationen. 

Jag tror att jag hittar min motivation i lyckan över prestationen. Var enda steg jag löper är en prestation för mig. Eftersom jag aldrig hade tränat började jag på noll. På det sättet är jag stolt över var enda litet löpsteg jag tar. Sen hittar jag på nya saker att lyckas med. Jag försöker att sätta upp rimliga mål som jag kan lyckas med. Spring lagom mycket första gången. Orkar du 500 m var nöjd och stolt, det är 500 meter mer än du sprang dagen innan. Börja inte med att plåga dig tills du är helt slut, utan spring 200 m.  

Jag köpte ett träningsprogram av Ida som driver träningsföretaget och bloggen alla kan träna. Hon anpassade allt efter min förmåga. När jag genomfört träningsprogrammet höll jag fast i det som hela programmet handlade om små del mål som man kan lyckas med. Jag sätter upp många olika mål. I lördags sprang jag kort och fort, idag sprang jag långt och långsamt! Lika lycklig över mina prestationer. Jag tror det är viktigt, att inte bara snöa inne på en sträcka eller en tid. 

Många skriver att de tycker det är så tråkigt att springa och hur du ska hitta glädjen i att springa kan jag inte svara på jag tycker det är roligt att orka en meter längre eller en minut längre än igår, känna att det är bara jag som gör detta. Jag gör det med mina egna ben, 100% jag som gör detta!!! Okej det är tungt och det är jobbigt. Det gör ont, ibland kommer det nästan tårar i ögonen på mig för att höfterna gör så förbannat ont. Det gör ont, man får träningsvärk! Ingen absolut ingen har fått kondition av att ligga i soffan och äta praliner det är ett slit. Fast du får massa för slitet. Jag känner mig så sjukt duktig och jag orkar och är i bättre form än jag någonsin varit i mitt liv.

Fixar jag detta så gör du också det!

Läs Idas blogg Alla kan träna. Absolut den bästa träningsbloggen som finns. Hårda sanningar, massa bra tips på allt från strumpor till träning och mål. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar