Sömn, LCHF och Resa

Det är inte lätt att vara en liten kille med Asberger och ha sömnproblem. Det är inte lätt för mamman heller någon gång i natt har han tröttnat på att inte kunna sova och lagt sig ner och tittat på TV. När jag väckte honom nu klockan nio så verkade han vara helt i dvala så jag antar att han inte sovit många timmar. Gustav borde få gå i skolan på sommaren också. Jag önskar att det var möjligt att hålla rutinerna men när jag jobbar så har ja inte den kollen. Han kan vara vaken och uppe när jag åker men sen lägger han sig och sover mellan klockan 10 och 16 på dagen och då är det ju så klart inte så lätt att sova på kvällen sen. 
Mammas lilla hjärta <3

Ja apropå hjärtan så är dessa två "malätna" små djur några som är väldigt älskade. Linnéa har haft Lejon och Igelkott sen hon var 2 år  
Lejon har jag i omgångar bättrat på pälsen på. Jag lovar att det blir svårt att hitta två gosedjur i världen som är mer älskade än dessa två.

Jag är lite långledig nu och det är härligt att ha ork och lust att blogga igen. Jag hamnar lite i bloggtorka ibland. men så har jag ju snart bloggat i 12 år. Jag trivs men design på nu men jag ville ändå förändra lite så det blev en ny header som Lillis är med på också :) 

Dag 15 i 100 dagars utmaningen. Det går jätte bra, jag mår jätte bra. Det är så häftigt hur smaken förändras när man inte äter socker. Allt smakar på ett annat sätt. Du känner sötman i allt som man annars inte tycker är sött alls. I går drack jag varmchoklad utan något sött i och det var inte ens otäckt. Normalt så skulle jag förmodligen få rysningar över hur beskt det blev men det var inte det. Man blir också väldigt känslig mot saker som inte smaker helt okej. Ni vet en del kött som är mörat kan ha en liten syrlig smak den smaken känns så väl att jag inte klarar av att äta det ens. 

Men vad är då den STORA grejen med LCHF? För mig är det att suget försvinner och det är en konstig känsla att man helt plötsligt har kontroll över vad man stoppar i munnen. Hunger är ju en drift för överlevnad och vi överviktiga är inte lata och saknar självkontroll, det är inte därför vi blivit tjocka. Utan vi har:
1. lätt att lagra fett. 
2. är insulin känsliga. 
När vi äter sött höjs blodsockret snabbt, vi får då ett påslag av insulin som gör att blodsockret sjunker snabbt och vi blir hungriga igen. För att inte bli yr av lågt blodsocker så måste vi fylla på igen. Så där håller vi på dag ut och dag in och det resulterar i att vi blir överviktiga.
Genom att äta LCHF får du ett stabilt blodsocker och inget insulin påslag så gör dig.

Micke och jag gillar att åka runt och titta på olika ställen. Mitt stora problem heter åksjuka men jag har hittat min räddning... det finns åksjuketabletter! Jag tog en igår innan vi åkte till Älvsjöhyttan. Bergslagen är full av gamla hyttor och Älvsjöhyttan är en av dem.
Där finns en gammal hästjärnväg som lades ner 1898. 

Sen var det slut på den här helgen och när min käre make åkte mot Norge tog jag mig en lång kvällspromend
Kolla vad jag hittade!! Fast det känns lite tidigt med kantareller nu tycker jag nog

Den 20 juli åker vi till Rom min make och jag, en resa för bara oss. Det ska bli roligt skönt och spännande.
Grejen är den att jag faktiskt är lite nervös för jag har aldrig rest på det sättet. Vi var ju till Paris 2005 men då hade jag med mig min kompis som hade bot i Paris i 2 år och pratade flytande franska så det var ju bara att hänga på. Men det blir nog bra tror jag.

Jag har precis kommit hem från ett intervall pass i skogen, så nu ska jag kasta in mig i duschen och se vad den här dagen mer har att bjuda på!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar