Julkort, julafton och juldagen

Årets julkort från familjen Larsson Nordling




















Eftersom jag alltid har haft så svårt att få i väg julkorten i tid så bestämde jag mig för tre år sen att vi inte skulle skicka några julkort. Jag bestämde då att pengarna istället skulle gå till barncancerfonden. 
så ni får hålla tillgodo med ett digitalt kort. Själv älskar jag att få julkort så detta strider ju lite mot vad jag själv tycker men det blev den här varianten eftersom jag liksom aldrig fick i väg korten i tid och ska man skicka julkort ska de ju komma innan jul i alla fall. 





Ja det har varit några hektiska dagar som det alltid är före jul. Men som vanligt blir det ju jul i alla fall och just nu njuter jag lite av lugnet. Barnen är på sina rum och "leker" med sina julklappar. I år var det många digitala paket. Ja det har det ju varit de senaste åren. 

Som jag skrev innan så blev jag sjuk i fredags och det var också då jag bestämde mig för att lägga ner alla julstress. Jag skulle inte hinna få till en så där perfekt jul som jag ville. Men så här med facit i hand har det varit en väldigt bra jul i alla fall.

I lördags fick barnen själva välja vad det vill göra. Några valde att göra pepparkakor och några gjorde ischoklad. 

Vit ischoklad införde Lizette som jultradition så det har blivit ett måste.

Den 22 december infaller vintersolståndet, årets mörkaste dag. Kan inte säga annat än att det var lite svårt att förstå att det var det och endast två dagar var till jul när jag i söndags tog en löptur. 

Jag vet att jag bara ska löpträna en gång i veckan men gymmet är så tråkigt att man dör. Jag har fått mina skidor nu. Jag kostade på att lämna in dem på vallning. Så nu hoppas jag verkligen att det ska bli snö så jag får provåka dem. 

Det är alltid galet mycket att göra inför själva julafton. 






Vi valde att köpa en konstgjord gran i år. Egentligen borde vi gjort den för länge sen eftersom jag är allergisk och inte kan ha vatten i foten och då barrar den så jävla fort att redan på nyårsdagen måste den ut och sen har vi barr inne ända till midsommar. För Gustav blev dock detta en förändring som blev för mycket. Den nya granen var fin men den var inte riktig och det var så jobbigt att det kom lite tårar till och med. Frukt och Godis i massor uppställt på ett bord är en tradition som jag fått med mig hemmifrån. Sen papperskrafset som Micke kallar det som jag envisas med att sätta upp i taket, det har jag också fått med mig hemmifrån. Mamma satt upp dem på natten till julafton och när vi kom ner på julaftonsmorgon var godisbordet dukat och i taket hände julgirlangerna och då visste man att nu var det julafton. Min farmor hade girlanger som glittrade, de var metallblanka i olika färger och jag tycket de var så vackra när jag var barn. Skulle vilja ha tag i såna också men vet inte var jag ska leta ens. Papperskrafset jag har i taket nu kommer från vinden på Konsum i Brattfors. Gammalt skräp som blivit kvar sa min chef jag hade när jag jobbade där, när jag frågade om jag kunde få dem. Ända fram till förra året då jag i gömmorna på jobbet nu hittade en hel påse med gamla girlanger har jag tejpat och lagat dem. Nu har jag så jag klarar mig ett tag till. Det är ju "bara" jag som vill att de ska vara i taket på jul. Fast när jag i år sa till Lizette att jag nog skiter i att sätta upp dem blev det protester :) det här ju till Pilla sa hon. 

På julaftonsmorgon gick jag upp tidigt, fixade lite mysfrukost som jag tog med mig till jobbet, så syster och jag skulle ha lite mys när vi fick lov att jobba på självaste julafton. Sen var det tomteluva på dagen till ära. 

och ett leende på läpparna. Det var min tur att göra veckans V5 och eftersom vi har stängt idag var våra spelkunder sjuka av oro att jag skulle glömma att göra klart V5:an tills igår. Ikväll avgörs det hur jag lyckades med den så ni får hålla tummarna! En av våra äldre kunder kollade på min tomte luva och sa: å vad du var gullig idag. Det är nog i alla fall 30 år sedan jag blev kallad för gullig sist :) Fast jag blir kanske bara yngre med åren för dagarna innan jul fick jag en riktigt fin julklapp. Jag fick visa legg på bolaget :) jag frågade om hon skojade men de gjorde hon inte svarande hon bestämt. Fast hon förstod att jag undrat när jag visade det. 

Barnen hade väntat och väntat på att jag skulle komma hem igår för det var ju inte förrän då vi skulle dela ut julklapparna.  

Vi hade världens sötaste lilla tomte. 
Jag fick så fina presenter av mina barn. Micke och jag köper inget till varandra utan vi köper ofta något ihop i julklapp åt OSS som vi brukar säga. Efter julklapparna var det dags för Kalle Anka så klart... eller trodde vi. För Micke och mig är ju det lika självklart som skinka och jansson men för den generationen så växer upp nu som hela sitt liv matats med tecknade filmer är det inte ett dugg att se Gustav bad på sina bara knän att få prova sin julklapp ett Wii U istället för att kolla med oss. Jag sa att det var okej men Micke och jag satt oss och kollade i alla fall. Fast efter halva Kalle insåg vi att vi inte alls kollat utan vi somnade på två röda båda två. 







Så vi packade in oss i bilen och åkte till farmor i Pardis. Det var min 19:e jul hos farmor. Hon är helt fantastisk, i februari fyller hon 85 år och så länge som hon orkar kommer jag och barnen alltid fira jul hos henne. Mina fyra är det enda hon har kvar av Magnus och jag tror det betyder mycket för henne att de kommer, ja hon, barnen och Magnus bröder är ju också vad jag har kvar av Magnus och det betyder väldigt mycket för mig också. 

Under tiden vi var hos farmor kom och gick strömmen av och till. Jag hade nästan glömt bort hur det var. Jag hade alltid ett spritkök till hands när jag själv bodde där. Jag levde på ett annat sätt, man var inte lika beroende av el som jag är här hemma. 




Man ska vila på jul och när vi kom hem blev det horisontalläge framför TV som gällde. 

Idag var det jag och Micke som bjöd på julbord. Mor, far, Ulla, Muffe, Lizette och Jesper, trollen och Micke och jag. På vårt julbord serverades
Jansson, skinka, Norsk Juleribbe, prinskorv, köttbullar, surkål, omelett, ägghalvor, lax, rullsylta, sill, rysksill, sillsallad, hemgjord rödbetssallad, salamikorvar och leverpastej. Efterrätt är alltid ris ala Malta. 

Skulle jag löpträna för att kompensera för all mat och godis jag ätit under jul så skulle jag behöva springa hela dagen i morgon och det kommer jag inte göra men en liten löptur blir det nog. Fast det är ju inte vad du äter mellan jul och nyår som är viktigt utan vad du äter mellan nyår och jul :) och med det stoppar jag munnen full med Marianne och tuggar en stund till. Jag önskar att ni alla haft en bra jul! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar