Retuscherad verklighet och sociala medier

Är du nöjd med ditt liv? Är du lycklig? Gnager en liten känsla av missnöjdhet hela tiden i dig? Jag och min kompis Therése tycker om att diskutera och den här gången blev det just dessa filosofiska frågor som avhandlades medan vi drack lite bubbel i måndags.  

Vad är lycka? Många tror att de där små små stunderna som händer några få gånger i livet när man får en glädjekick när man upplever eufori, de gånger man berusas av lyckokänsla att det är det som är lycka. Om ditt mål med livet är att leva så kommer du aldrig att bli lycklig. För dessa stunder är bara guldkorn i tillvaron, tyvärr inget tillstånd man kan stanna kvar i. 

För mig är lycka att vara nöjd med det jag har och de som är mitt. Jag lever verkligen inte i något lyckorus men heller inte i något missnöje. Jag har två grund tankar om livet och lycka. 

Jag är min egen lyckas smed! 
Ingen annan människa kommer att göra mig lycklig, det låter kanske lite sorgligt att säga så men om du ska bli lycklig hänger på dig själv, inte på andra. Min kloka mamma är den som gett mig det här uttrycket. Man har ansvar över sin egen lycka. Mår man inte bra över något i livet är det jag själv som måste ändra på det. Jag kan ta hjälp av andra men det är jag som måste ändra på det som gör mig olycklig. Det är jag själv som måste se till att prioritera det i mitt liv som ger mig energi och tillfredsställelse. 

Mitt liv ska vara bra för mig!
Jag ska må bra, vad andra tycker spelar ingen roll. 

Detta är såklart väldigt lätt att säga men det är något som jag ständigt jobbar med och som jag väger in när jag tar mina beslut i livet. Man får faktiskt bestämma hur tokiga saker som helst. Det kanske är självklart men det har det verkligen inte varit för mig. När jag kom på att jag faktiskt är fri att göra som jag själv vill så kände jag mig väldigt fri. Det här låter lite flummigt men man har väldigt mycket med sig om hur saker och ting ska vara. Man har fått med sig en hel del från sin uppväxt plus att man som skapat sig väldigt många egna idéer om hur saker och ting ska vara. Det kan vara klokt att ibland rannsaka sig själv och ibland tänka om. Eller i alla fall tänka på varför man håller fast vid en princip.  

Vad är det då det beror på att vi av någon anledning känner oss missnöjda med det vi har, hur vi ser ut och hur vi lever. Jag skyller en stor del på sociala medier. Där får vi en stor dos av andras "lycka" och det finns inte en enda en av oss som inte retuscherar vår vardag så den blir lite bättre och lite snyggare än vad den egentligen är

Morgonkaffe på Instagram

Morgonkaffe som det såg ut i verkligheten

Detta är bara ett av många exempel på hur ALLA retuscherar sin verklighet. Jag har själv nästan 500 vänner på FB och jag känner alla jag har där. Så till morgon kaffet får jag in väldigt många människors vardag. Eller det just den personen är mest stolt över. Någon har sprungit 5 km, något har köpt ett snyggt matsalsbord av senaste mode och har så fint hemma. Någon är i Miami på lång semester. Någon myser i sin sommarstuga och någon har massa härliga djur. Någon är väldigt noga med sitt utseende och har nya fransar och naglar. Själv har jag precis diskat upp en jättedisk som står på tork på min köksö och det är inte ens mysigt runt mig när jag äter frukost. Håret är smutsigt och hela min tvättstuga svämmar över, jag lät barnen vara uppe för länge i natt för att jag själv somnade ifrån allt. Så fast vi vet att alla retuscherar sin verklighet , så är det så himla lätt att ta alla dessa bilder och få dem till att det är utlagda av en och samma person eller i alla fall får det oss att vilja uppnå allt det där som 5 personer gjort. Hur man än lever och vem man än är så har man en vardag. Livet är tråkigt ibland men hemligheten är att det är så för alla. Vi har våra ups an downs. Alla har stunder av kaos i livet, i mitt liv inträffar de ganska ofta. Jag tycker det är tråkigt att det flesta är för fega för att dela det på just socialmedier. Fast man vill inte att någon ska tycka att man har ett tråkigt liv och ändå har verkligen alla det ibland! 

En annan erfarenhet jag fått genom livet är att det som ofta har ett så där prefekt liv är oftast just de olyckligaste människorna. 

Du ska ställa dig frågan en gång till och fundera lite över svaret. 

För vem ska ditt liv vara bra? Vem är det som ska trivas i ditt liv? 

Svaret är att det är DU själv som ska göra det. 

Just att vi får så mycket insyn i andras liv och att alla just retuscherar sina liv på sociala medier får oss att tro att andra har det så mycket bättre och skapar det där missnöjet och känslan av att inte vara tillräcklig. 

Om man utgår från att livet ska vara bra för mig så kan man släppa ganska mycket av de krav man ställer på sig själv. 

Jag har bokstavsbarn och när man har det får man liksom lov att tänka om och just ändra livet till att det ska vara bra för oss. Jag har fått tänka om så många gånger och gå från hur saker borde vara till hur det blir bra för oss. 

Vi är alla så olika och om jag skulle tvingas byta liv med någon och någon skulle få mitt liv kanske den personen skulle bli djupt olycklig precis som jag kanske blev det av den personens liv. Just att livet ska vara bra för just dig och ingen annan är så himla viktigt. Jag har en vän som lever ett helt annat liv än mig. Väldigt långt från mitt liv, den här personen bor i en storstad, mycket fester, mycket vänner, en hel del kändisar, mycket konfetti, bubbel och glamor.  Vi skulle inte trivas om vi tvingades byta liv men vi är nog lika lyckliga. Fast jag tror att jag är lite lyckligare till och med.    

2 kommentarer:

  1. Vilken fin sammanfattning av vår kväll. Jag ska spara det här och har läsa när det där missnöjet kommer krypande ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) vi är verkligen bra på att diskutera tycker jag! <3 <3

      Radera