Långpass, vår och vänner

Att vara i Ketos betyder att kroppen använder fett som drivmedel och att man tömt kroppens glykos depåer. Det betyder inte att kroppen är utan socker för levern producerar ketoner som fyller samma funktion i hjärnan som socker. Dock tar det lite tid för kroppen att vänja sig.  Detta var jag kanske inte helt medveten om när jag gav mig i väg på mitt löppass i fredags. Det stod långdistans på mitt schema. Efter den hårda styrketräningen jag körde i tisdags har jag lär mig att när man är i Ketos har man inte heller några vätskedepåer i kroppen så jag tränade mig till vätskebrist och fick huvudvärk. Detta hade jag tänkt på innan långpasset och laddat upp med vätska och extra fett.   

Det jag däremot inte visste var att processen där musklerna lär sig att använda ketoner istället för kolhydrater kan ta flera veckor. Efter 1 km var benen helt slut. Jag fick stanna och gå och töja på benen för det blev som kramp. Helt ovetande om att detta är helt naturlig pressade jag mig upp för branten, väl där uppe fick jag sitta och vila en stund men sen sprang jag hela vägen ner. Nu när jag fattar varför, känns det bra att trotts allt orkat det jag orkade. Det konstiga var att när jag kämpat på i en timma så var det som att kroppen fattade och jag kände mig stark och uthållig och det är just det som kännetecknar att träna på lågkolhydratkost men blir inte explosiv utan uthållig! Jag tror att det är just uthållighet jag kommer ha nytta av när jag ska cykla tjejvättern! Tester har gjorts att en person i ketos som tränar nästan bränner dubbelt så mycket fett under att löppass som en person som laddat med kolhydrater. 

Hur mår jag annars då på denna kost? 
Jag har känt mig lite ledsen och nedstämd och det beror på att kroppen inte får något socker. Socker ger signaler till vårt belöningscenter och så uteblir alla belöningar och man blir lite håglös. Detta är övergående och blir man för nere kan man ju alltid ta ett löppass så man får lite endorfiner så blir man lite lycklig igen :) Men i det stora hela mår jag jätte bra annars skulle jag så klart inte fortsätta. Magen är lugn och hela min kropp är mindre stressad. Det skönaste är att ha kontroll. Eftersom allt sug efter sött försvunnit så har jag kontroll över vad jag stoppar i mig och den känslan av kontroll är helt fantastisk för en sockermissbrukare som kan trycka ut halva tuben med chokladsås rakt i munnen. 

Den 4 april ska jag väga mig och då får jag liksom svaret på hur givande det är att hålla kroppen i ketos, spännande som fan ska det bli!! 

Det är vår nu! Jag vet att det kan komma lite snö igen och förstör allt men våren är på väg. Mina krokusar sticker upp ur rabatten och min kära make har satt på sommardäcken på min bil. 

Lollo och jag passade på att ta en promenad i solen. 

Igår morse sa Micke ska vi åka till Mats och Rosie och fika om de är hemma. Jag tyckte det var en bra idé för vi har inte sett dem på jätte länge. Det är lite långt att åka men de var hemma så vi åkte. 

Alltid lika trevlig och när vi åkte hem sa jag till Micke: det var en riktigt bra idé du hade älskling! Goda vänner ska man vara rädd om <3
Körde årets cykelpremiär idag. En väldigt kort runda på 1 mil blev det bara. Hade tyvärr inte mer tid idag och min cykel är mer än kass. Måste köpa mig en ny och det väldigt snart.  

På eftermiddagen har vi varit och fira min fina lillasyster som fyller 32 år i morgon. 

Det har varit en mycket bra helg helt enkelt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar