Ketos, ny frissad och min Zätt

Jag har jobbat 8 av det senaste 10 dagarna och jag tror faktiskt att det var därför jag vaknade med världens huvudvärk igår morse. Det hjälpte inte ens med kaffe och Alvedon utan jag fick ta till mina migräntabletter innan det släppte. Fast jag var lite dåsig i huvudet hela eftermiddagen på jobbat faktiskt.

Men nu är jag ledig i 4 hela dagar och det är så skönt!

Idag hade Louise och Emil ont i huvudet när det vaknade och har varit hemma från skolan. Nu ikväll klagade Linnéa på huvudvärk så man kan ju nästan fundera på om det är något som går just nu också.

Jag har kört strikt LCHF i snart i 14 dagar med målsättning att få kroppen i ketos. Idag köpte jag urinstickor på apoteket för att mäta ketoner. Bäst är att mäta i blodet men det har jag ingen utrustning för så det får duga med urinstickor som riktmärke.


Jag fick ett bra mätresultat tumme upp för mig!

För er som inte äter LCHF är detta helt oviktigt och ni har heller inga att mäta. Varför vill jag vara i ketos då? För att få maximal fettförbränning när jag tränar, så att jag går ner i vikt och samtidigt behåller mina muskler. Jaa jag vet att detta kan verka extremt men det får man tycka om man vill :)

*/ Ketos är ett naturligt tillstånd där kroppen till allra största delen går på fettförbränning. Hemligheten är att äta mycket lite kolhydrater och måttligt med protein. Samt att äta sig lagom mätt på fett.
Okunniga förväxlar naturlig ketos med det sjukliga tillståndet ketoacidos som har helt andra orsaker (vanligen typ 1 diabetes och extrem insulinbrist). Vid detta farliga tillstånd har man runt tio gånger högre koncentration av ketoner samt skyhögt blodsocker.
Naturlig ketos är däremot ofarligt och innebär stabilt välkontrollerat blodsocker och välkontrollerade blodketoner. Källa kostdoktorn.se

Varför LCHF?
Det var en tjej på ett forum jag är med på som skrev att hon inte förstod vitsen med LCHF och det kanske man inte göra man inte haft några viktproblem i sitt liv. För mig är ju LCHF ett sätt att gå ner i vikt utan att svälta och vara hungrig. Det är självklart lätt att banta för den som är mätt. Fast det gäller i LCHF som i alla andra dieter om du vill gå ner i vikt så kan du inte över äta. Fast du kan äta dig mätt på riktigt, inte som rekommenderas på lågkalorikost 80% av din mättnad. Sen är ju även vitsen hur man mår i magen, min mage älskar LCHF.

Jag hade träningsdag idag men jag är sliten i kroppen efter det hårda styrkepasset i tisdags så jag bestämde mig för att ta en vilodag till. Jag brukar nästan få dåligt samvete när jag inte följer mitt schema. Jag är rädd att en vilodag ska leda till 2, 3, 4, och sen tränade jag aldrig mer. Fast jag börjar nog tro att jag på riktigt kan lita på att jag kommer fortsätta med detta! Så i morgon är det INTE någon vila!!

Jag hade en tid hos Jessica idag för att frisera mig.

En gång i tiden när jag var liten hatade jag det, jag blev retad för det också. Fast idag är det en av det saker som jag är mest nöjd med mig själv: mitt röda hår
Jag är också väldigt nöd med resultatet som Jessica fixade till :)

Efter besöket hos Jessica så mötte jag upp min Zätt <3 för lunch på stan. Hon ville inte vara med på kort idag men var som vanligt finast i världen. 

Det blev lite shopping, jag gillar smink. Det är Zätts förtjänst. Det är hon som lärt mig att sminka mig. Förut var det helt enkelt bäst att avstå för det blev bara massa kladd. Men nu får jag till det. 
Påsen var full med överraskningar ut över det jag köpte, sånt gillas!! 

En annan sak som jag gillar är att i morgon kommer min make hem. Jag saknar honom jätte mycket just nu! 

2 kommentarer: