Viktigast av allt är att sova

Det händer att folk säger att de tycker jag är så duktig som skapat en träningsrutin och de önskar också att de kom igång och vill ha tips på hur man skapar motivation. Det finns bara en sak du kan göra för att få motivation. Du måste skapa förutsättningar.

Börja helt enkelt med att inventera ditt liv. Hur ser det ut? När, var och hur skulle du kunna tänka dig att träna? Om du idag inte tränar något alls, sätt då inte upp målet att träna 5 dagar i veckan och dess utom banta. För ofta är målet med att träna egentligen inte att du vill träna, du vill ner i vikt. Är det så för dig så är det kost du ska lägga din energi på istället och eventuellt promenader. 

Fast är det träna du vill så gör en livsinventering. Du kanske hittar två gånger i veckan där du har möjlighet att träna. Ja då får man acceptera det, mitt liv ser ut så här. Vill du ha ut mer tid att träna? Så fundera på om du verkligen med handen på hjärtat då beredd att exempelvis prioritera bort dit favorit tv-program, vinkvällen med kompisarna eller tiden med barnen på lördag förmiddag. 

Jag har valt att ha barn, jobb, andra intressen som jag mår bra av, vill umgås med mina vänner och lägga 2 timmar framför bloggen i veckan. Ett annat val som jag har gjort är att inte jobba heltid. Hur ser det ut för dig?  

När du sen kommit fram till hur mycket tid du kan och verkligen vill lägga är nästa steg att fundera på vad man tycker är kul att träna. Vill man komma igång ska man börja med roliga saker. För mig är styrketräning det roligaste som finns. Jag får känna mig som Hulken. Var sen nöjd med det! Har du bara ett pass i veckan så var nöjd! Du har ju kommit fram till att det är så ditt liv ser ut och det är bättre än inget alls. Ditt liv kanske ser annorlunda ut om 3 år men just nu är det så här dina förutsättningar ser ut. Det är viktigt att då inte fortsätta att plåga sig själv med att tycka att man borde göra mer.   

Nu kommer det viktigaste, om du inte sover på nätterna så är det just den biten du ska ta tag i först!

Sömn är A och O. För 14 år sen såg mitt liv väldigt annorlunda ut. Jag hade ett barn med Leukemi, en 3 åring och en nyfödd. För att hinna med allt, sov jag aldrig själv. Louise behövde mig på dagarna och min lilla nyfödda Gustav på nätterna. Emil behövde mig också, så min sömn prioriterades bort. Det fanns helt enkelt inte tid för det. Så illa som det var då var det inte senare men för att hinna med allt jag tyckte jag behövde göra så struntade jag i att sova. Jag fick inte ens några signaler om att jag behövde sova. När jag väl skulle göra det så somnade jag ju inte ändå. Utan vaknade av att hjärtat slog i 180. Eller drömde att jag föll. Efter totalt 12 år med minimal sömn och en hel del annat tufft brakade hela jag samman 2010. Det tog mig tid att sova i fatt och bli frisk igen efter det. Vilket jag skrivit massor om här på bloggen. 

Det viktigaste jag vill skicka med dig som läser är att jag av erfarenhet med tyngd i mina ord kan säga att innan du gör något annat, se till att du sover!

Idag är jag extremt noga med mig sömn. Jag har äntligen fått tillbaka signalerna om trötthet och lägger mig ofta tidigt även om jag har massor som ska göras. En extremt viktig sak för att kunna sova är att vara ute i dagsljuset en stund varje dag. Promenader är ju ett under för sömnen men det behöver man ju tid för att hinna men det går att bara vara ut också i alla fall en liten stund. Nu när jag alltid prioriterar att sova är det aldrig så att jag känner att jag inte hinner det jag borde gjort för att jag prioriterat att sova. För i stället finns ork att göra det jag borde tack vare att jag sover!

Så natti natti på er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar