Hösttrött, 14 åring och intervju

Lyssnade på ett klipp från P4 radio Värmland där Psykologen HG Storm pratar, han säger:
Från mitten av oktober fram till lucia, då ökar antalet förfrågningar på HG Storms psykologmottagning. Det finns biologiska faktorer som påverkas av mörkret. Men också oxveckorna, där varje dag blir den andra lik, kan vara en förklaring
Detta stämmer på bra på mig och förmodligen på väldigt många andra också. Många tror jag överraskas av den tröttheten som infinner sig just när mörkret kommer. Trotts att jag vet om det är jag nästan lika förvånad varje år och det tror jag inte jag är ensam om. 

Finns det något man kan göra för att underlätta det? Jag försöker att vara ute så mycket som möjligt. Att få del av det lilla dagsljus som finns gör underverk för mig i alla fall. 
Motion är också bra vad jag har förstått men min största förhoppning ligger i att vår resa till skolan ska göra underverk men det vet vi inte än. 

Den här killen har fyllt 14 år
Min fina underbara Gustav. Han ville inte ha frukost på sängen förra året spillde jag choklad i hela hans säng och det vill han inte vara med om igen. Så frukosten serverades i köket. 
Gustav hade beställt smörgåstårta till middag och det var igen av hans syskon som gnällde över det och inte hans mamma heller. Fast lite borde jag tänkt mig för kanske för det är ju vetemjöl i smörgåstårta hur gott den än är. 
Jag har kunnat styrketräna, körde inte stenhårt utan en liten lättpass. Jag tror jag är som lyckligast just när jag får träna faktiskt eller precis när jag är klar kanske.  

Louise ska till Gävle på konvent till helgen 
och då är det bara för mamma att färga. Detta har inte varit min starka sida men med åren har jag faktiskt blivit ganska hyfsad på att färga. 

På FB har det gått runt en intervju som man ska göra med sina barn. För mig var det världens egoboost att  göra den. Vilka fina barn jag har eller hur!!

Louise 18år
Emil 17 år
Gustav 14 år
Linnea 12år

1. Vad brukar mamma alltid säga till dig?
Lollo vad gör du? Hej snuttan
Emil: jag älskar dig
Gustav: hej Gustav
Linnea: jag älskar dig!

2. Vad gör mamma lycklig?
Lollo: träna eller att vara med oss
Emil: träning
Gustav: att veta att vi är lyckliga
Linnea: när vi är glada

3. Vad gör mamma ledsen?
Lollo: när vi är ledsna
Gustav: sorgsna böcker
Linnea: om vi är ledsna
Emil: när vi gör dig besviken

4. Vad får mamma att skratta?
Lollo: när vi säger något roligt
Gustav: Micke
Linnea: Muffe
Emil: roliga saker

5. Hur får mamma dig att skratta?
Lollo: berättar roliga saker
Gustav: vet inte precis men hon gör det
Linnea: säger roliga saker
Emil: allmänt rolig

5. Hurdan var mamma som barn?
Lollo: lite mer rebelliske än mig
Gustav: vet inte
Linnea: annorlunda
Emil: vet inte

6. Hur gammal är mamma?
Lollo 39
Gustav 39
Linnea: du fyller 40
Emil 39

7. Hur lång är mamma? (164)
Lollo: kortare än mig
Gustav: lika lång som mig
Linnea: 167
Emil typ 1,60

8. Vad är mammas favoritsysselsättning?
Lollo: blogga eller träna
Gustav: att vara på fb, skriva och blogga
Linnea: Fb, prata med folk, blogga
Emil: Träna

9. Vad är mamma jättebra på att göra?
Lollo: laga mat, stöka till, hitta saker och trösta
Gustav: mat
Linnea: vika tvätt, laga mat, springa
Emil: laga mat

10. Vad är mamma inte så bra på?
Lollo: koka ris, göra en sak i taget
Linnea: kamma håret på mig och baka
Gustav: engelska
Emil: den IT jag håller på med

11. Vad jobbar mamma med?
Lollo: butik
Linnea: affären i Nykroppa
Gustav: coop
Emil: affär

12. Vad är mammas favoritmat?
Lollo: troligen någon jävla gryta
Linnea: tacos, kålpudding
Gustav: vet inte
Emil: älgkött

13. Varför är du stolt över mamma?
Lollo för att hon är min mamma och hon är bra på många saker
Linnea: hon har slutat röka, bryr sig om oss
Gustav. Vet inte (tröttnat på frågorna)
Emil: för att jag fått en fantastisk barndom

14. Om mamma var en seriefigur så vem skulle hon vara?
Lollo: mrs Potts ( från skönheten och odjuret)
Linnea: Pumba
Gustav: vet inte
Emil: marge från simsson

15. Vad gör du och din mamma tillsammans?
Lollo: pratar
Linnea: vi pratar och vandrar
Gustav: är i stan
Emil: allt möjligt

16. Vad är likt mellan dig och mamma?
Lollo: vet inte samma värderingar.
Linnea. Personligheten, vi är lika slarviga
Gustav: båda har dyslexi
Emil: dataintresserade
17. Vad är olika mellan dig och mamma?
Lollo: mamma är mer tankspridd
Linnea: jag målar bättre
Gustav: jag är mindre känslosam
Emil: Du tränar

18. Hur vet du att mamma älskar dig?
Lollo: hon säger det ofta
Linnea. Hon säger och visar det på många sätt
Gustav: hon säger det och kramas
Emil: du säger det hela tiden och behandlar mig så

19. Vad är mammas favoritställe dit hon gillar att gå/åka?
Lollo: skogen och jobbet
Linnea: elljusspåret och jobbet hemma
Gustav: naturen skogen
Emil: Pardis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar