Söndagsbuffé, marklyft och ett träningsrum

På senare tid har våra matkostnader dragit i väg något för jävligt. Varje månad sätter vi in pengar till mat på ett speciellt konto som både jag och Micke har ett betalkort till och så använder vi det kortet när vi handlar mat. Grejen är den att när man små handlar så räcker inte pengarna och om man inte matplanerar blir det ännu värre. Då kan det blir så att pengarna är slut på kontor när det är en vecka kvar till lön och både Micke och jag skjuter till pengar av våra fickpengar. Jag är tack och lov lyckligt lottat så att jag aldrig står utan pengar till mat men det stör mig att det bara är slarv och dålig planering som gör att pengarna inte räcker till utan att den vissa månader blir både två och tre tusen dyrare än vi tänkt. Detta ska jag ta tag i nu genom att:
  • Matplanera
  • Veckohandla
  • Storhandla 1-2 gång i månaden
  • Spara överbliven mat
Just det här att spara överbliven mat är något jag verkligen ska fortsätta göra. Sen kör vi något som mina barn älskar och jag kallar det för restsöndag. Linnéa tycker det känns som det är buffé och tycker vi ska kalla det för söndagsbuffé i stället.

I söndags serverades revbensspjäll, en pytt på potatis, korv, köttbullar, rostbiff och lök, potatisgratäng och grönsakerna som var kvar från lördagens tacos. Det kommer kanske inte bli så här varje söndag men det ska i alla fall vara min ambition att vi ska kasta mycket mindre mat!

Igår körde jag den här veckans första styrkepass. Tyvärr är jag fortfarande inte helt bra i min axel och får lov att anpassa träningen efter det. 
Jag körde marklyft och det är så roligt. Jag har tagit 100 kg en gång men inte från golvet utan med upphöjd stång. Nu när jag är vig nog att lyfta från golvet är så klart 100 kg mitt nästa mål men jag fick liksom lov att börja om med vikterna både för att jag inte tränat styrka på länge och för att det är lite annorlunda när man lyfter från golvet.  

I söndags hände en sån där grej som händer mig rätt ofta och jag efteråt ställer mig frågan. Vad var det som hände? Jag skulle vika några täcken för att lägga ut en 80 säng som ingen använder på köp och sälj. Rummet behövde visst dammsugas, så det gjorde jag. När rummet ändå inte har någon funktion bara crosstranar uppställning kan jag ju ha alla träningsgrejer där. Linnea kom med förslaget att sätta upp diplomen och medaljerna också. Vi skruvade och fixade en stund senare var vi Karlskoga och köpte gardiner och annat. Så köpte jag färg också för att kunna måla över borden med rosa ballerinaskor på och satte igång att måla. Allt bara för att några täcken behövdes vikas!

Jag är hur nöjd som helst med resultatet!
Bokstäverna som från början bildade ordet LYCKA men som Louise alltid jävlades med mig att flytta om till CYKLA fick helt enkelt blir cykla i mitt träningsrum! 
Så gjorde jag en egotavla också av mina nummerlappar och diplom. Stör mig att jag tappat bort nummerlappen från Vätternrundan faktiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar