Friktionsfri vardag, yoga och energi

Jag försöker att skapa en så friktionsfri vardag som möjligt för mig och min familj. Här ska ni få två tips som funkar skitbra för oss. Jag är inte så bra på att planera och skapa struktur vilket är basen för att få livet i en NPF-familj att fungera. 

Tips 1. 
Jag startade för några dagar sen i gruppchatt i Massenger för min familj. 
Att jag inte kommit på detta tidigare! Tipsar alla stora familjer om detta! 

Det funkar så himla bra. Alla får alla meddelanden som vi skriver till varandra och eftersom i alla fall mina barn älskar teknik och är vana den så är det inget konstigt för dem. 

Tips 2 
Kalender i telefonen. Det är inte bara just funktionen att man ser hur man jobbar och vad som ska göras. Utan att man kan lägga in så man får påminnelser. Det kan vara en liten skitsak som att jag ska ta med en bok till jobbet för att syrran ska låna. Då lägger jag in ett pip precis innan jag ska åka nästa dag. Det gör att jag inte behöver hålla så mycket i mitt huvud. 

Det funkar också väldigt bra men det har tagit tid att vänja sig vid att använda kalendern. Vissa kalendrar som finns till telefonen är för krångliga och då blir det inte att man lägger in sakerna med denna är okej även om det inte gjorde något om den var lite enklare. 
Så här ser den appen jag använder ut och den har veckonummer vilket alla inte har! 

Friktionsfri vardag leder till mindre stress. Jag stressar på tok för mycket!  
Yoga är också avstressande! Detta ser mer ut som en startpose för sumobrottare än en yogapose men alla är vi nybörjare när vi börjar! haha ha

Två stora säckar med kläder har jag skänkt till våra nyanlända. Min faster jobbar som lärare för invandrare och kommer i kontakt med många som verkligen är i behov av hjälp. Det har ingenting och de får så lite pengar i månaden att det knappt går att leva på det. Till och med 10 kr för en tröja på loppis blir mycket för de som inget har. Det känns skönt att kunna bidra med något! 

Själv är man så bortskämd. Det var bara att slänga i väg en beställning på nya kläder efter utrensningen. 

Samtidigt så kan man ju inte ha dåligt samvete, jag är uppväxt så här och jag vet ju inget annat. 

Jag vet inte om stress och fullt upp är samma sak? Jag tror inte det är det men om man får så fullt upp att man inte känner att man hinner med så blir det stress  av det. Balansgången är hårfin!  

I fredags tog jag och lillasyster en lång promenad! Det är verkligen avstressande! 8 härliga och energi givande kilometer blev det! 

Den här lillfisan ger energi också! Bara av att titta på henne så får man ju massa energi! 

I torsdags var jag och mina stora till frissan. 

jag fick ny färg i håret, sen käkade vi mat på Kinan och umgicks en stund. Finns inga som jag trivs så mycket med som mina älskade ungar! 

Jag har haft jobbhelg och Micke har haft sin korthelg. Dessa helger sammanfaller nu mera vilket är bra men vi hinner nästan inte se varandra något. För Micke är korthelgen bra på det sättet att han faktiskt vilar och det gör nog jag också fast jag jobbar. Vi planerar ju sällan att göra så mycket de helgerna. Vilket är bra på sitt sätt. För tid att bara vara är viktigt något man SKA prioritera enligt mig. Jag blev ofta rastlös och tyckte det var tråkigt förr men nu finns det nog inget jag njuter av så mycket som "bara vara tid"

Det blev mycket TV på lördagen, först V 75 och sen mellomys! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar