Höstlov, LCHF och tung styrka

Nu är det äntligen här HÖSTLOVET! Här sover alla barnen fortfarande och jag sov också ovanligt länge i morse. Så länge att jag faktiskt vaknade med huvudvärk som inte vill ge sig :( 

Jag antog projektet strikt LCHF för att få ordning på magen och är nu inne på dag fem! Magen är redan bättre och jag känner att även magkatarren är mycket bättre! Vad innebär strikt LCHF då, vad är det jag äter och inte äter. Jag äter kött, fisk, fågel, ägg, smör, oljor och lite grönsaker. Det är vad jag äter. Låter kanske väldigt enformigt och ja det är det men det handlar om en vecka till att börja med så ser jag om jag ska köra en till efter det. Så här kan en dag se ut 

Frukost: kaffe med 25g smör och 15 ml grädde 2 ägg och majonäs
Lunch: 150g-200g Rostbiff, 15 oliver 50g mögelost ev kryddsmör
Middag 150g-200g kycklingfilé, 100g sparris 2 msk beasås 
Så här blir då näringintaget för en sådan dag. Jag ligger lite för högt på protein och lite för lågt på fett. Protein ska stå för 20%.

De dagar jag kör tung styrketräning gör det inget då är det i stället ganska bra att ligga lite högre. Med inspiration från podden Styrkebyrån. Gav jag mig av till gymmet igår för att köra tung styrketräning. Nu är det inte bara att hoppa på det om man inte tränat styrka innan. Det rekommenderas att köra alla övningar med lätta vikter i 6 veckor så kroppen lär sig hur man gör innan man går på tyngre lyft men jag är inte nybörjare så kan körde! 

Varför tung styrketräning då? Jo jag har bestämt mig för att prova detta för att jag tror att det passar mig. Det ger väldigt mycket i förbränning och det är så du ska träna för att bli stark, vill du ha synliga muskler är det en annan sorts träning du ska utföra. Jag vill bli stark för att orka med mitt jobb som är tungt. De övningar jag kommer köra är marklyft, knäböj, bänkpress, stångrodd och militärpress och detta ska jag försöka hinna med 2-3 gånger i veckan

5 x 50 kg marklyft, 5 x 35 kg knäböj och 5 x 40 kg bänkpress körde jag igår. Jag måste öva massa mer på tekniken i både marklyft och knäböj. Jag kör sen tre varv med dessa övningar klart på 30 minuter och ger lika mycket som när jag springer milen ungefär! Tycker du att det vekar intressant så lyssna på Clara och Johanna på podden Styrkebyrån. 

Idag kommer Emil hem! Det är inte bara jag som saknar honom. Stina katten är verkligen Emils katt hon skulle aldrig ligga i knät på någon annan i familjen. Hon är inte den gosiga katten precis.

Hon gör dock ett undantag med Emil!

Jag har precis kört min långvecka på jobbet och under den veckan är jag bara jobbet känns det som. I helgen som gick hann jag dock med att några soliga promenader. 

Hösten är ju så fantastiskt vacker! Det ska bli en promenad idag också. Jag har sjukt mycket träningsvärk efter gårdagens styrketräning. Plus att hösten verkligen är värsta årstiden för mina leder. Hälsporren som nästan varit bra har jag väldigt ont av igen och i mina händer :(

Fast även onda händer känns bättre när de får vara fina! Här med ett nytt lack från IsaDora. Enligt mig är det lacken de som är absolut lättast att få på snyggt. För jag är verkligen inte någon expert på att måla naglarna.  

Linnéa har fixat Halloweentema på vår köksbord! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar