Jag är inte rasist men......

En kund kom in på mitt jobb och läste på tidningarnas löpsedlar. En olycka hade skett ute i världen, 3 svenskar omkom.

- Fy vad hemskt säger han, det var tre riktiga svenskar. Jag tittade till på löpsedeln som hade en bild på tre vita människor var av ett var ett barn.

Det gick en rysning genom min kropp och jag kände en avsky mot mannens åsikter. Han tyckte alltså att det skulle varit mindre hemskt om den lilla flickan på bilden som omkom varit svart och kommit från Somalia?
Tycker man att det är skillnad, då är man rasist! Då tycker man inte att alla människor har lika värde och såna människor har jag svårt respektera. 

Den gången sa jag inget tyvärr men ställde mig frågan vad som är en svensk? Efter den händelsen har jag så fort jag sett någon skriva något om svenskar och svenskarna, bett dem definiera vilka som är svenskar. Jag har fortfarande inte fått något svar. Vilket är väldigt konstigt, för de som skriver att vi måste se till Sverige och svenskarna först innan vi hjälper andra borde ju kunna ge ett bättre svar än att det är de andra som inte är svenskar och det är vi som är svenskarna. Ja ni hör ju, det låter ju jättekonstigt! 

Jag har dock sett några försök till att definiera vilka som är svenskar. Ingen definition som jag sett håller.  
  •  Man ska ha ett svenskt namn. Namn går att byta, Ali Hussani kan bli Gustav Frideling bara han kommer på ett eget efternamn som ingen har så kan han välja ett som låter svenskt. Likväl som om Johan Andersson inte blir mindre svensk om han byter namn till Ali. Ditt namn avgör inte om du är svensk eller ej.
  •  Man ska prata svenska för att vara svensk. Så är du då döv eller stum är du inte svensk då? Eller blir en japan som bor i Japan och är professor i svenska språket automatiskt svensk? Vi har svenskar som har sitt ursprung i Finland som bott här i 50 år och inte kan det Svenska språket, är de då inte svenskar? Ditt språk av gör inte om du är svensk.
  •  Man ska fira svenska högtider. Många av våra högtider hör kristendomen till och vi har sen länge religionsfrihet i landet och jag blir inte osvensk om jag konvertera till Buddism eller Islam. Så din religion avgör inte om du är svensk.  
  •  Man ska ha ett jobb och jobbar här. Så jobbar du och bor här i 30 år och blir arbetslös är du inte längre svensk? Eller bor du i Sverige men jobbar i Norge är du inte svensk längre. Så din sysselsättning avgör inte om du är svensk.
  • Man ska se svensk ut. Detta argument faller på en gång, tycker du detta så är du rasist och då skrämmer du mig verkligen. Det är precis det som Hitler förespråkade!  
De som skrämmer mig i debatten är detta vi och ni tänkande. Det som SD försöker elda på genom fördommar, felaktigheter och rena lögner. Precis det som hände i Tyskland innan andra världskriget. Ja men sånt händer inte här, det kan inte bli krig i Sverige, vi är så fredliga av oss. Jaså det är vi tänker jag då och drar mig till minnes en dödad fotbollssupporter för inte alls så länge sen. Kan hatet mellan två grupper inom ett land bli så stort att någon dödas över vilket lag man håller på i fotboll så kan ett hat mot en etnisk grupp växa till lika starkt om man tillåter att det eldas på med fördomar, felaktigheter och rena lögner.

Jag läser väldigt många artiklar om hur människor i andra delar av världen har det och det berör mig enormt. Jag kan tänka mig in i hur det skulle vara om jag var tvungen att fly, om jag fick sälja allt jag ägde för att kunna skicka mina barn här ifrån för att de skulle överleva. Jag kan tänka mig in i hur hemskt det måste vara att tvingas lämna sitt hem under hot med gevär. När jag kan tänka mig in i detta och vilja hjälpa dessa människor varför kan en del inte tänka som jag? Hur kan man inte bli berörd av detta?

För att man som kunden jag skrev om i början inte tycker att alla människor har lika värde och för människor som är av den åsikten är det ingen idé att förklara. De är allt för egoistiska att se till några andra än sig själva. De skrämmer mig att dessa människor kan få inflytande i vårt land. Att vissa vill ha ett osolidariskt samhälle där vi skiljer på människors värde. Fast jag kan kanske vara lugn ett tag till, för dessa människor har ju fortfarande inte lyckats få fram ett svara på frågan vilka är vi och vilka är de andra. Så medan de funderar på 
det kan vi som vill ha mångfald och mänskliga rättigheter, jobba på att förbättra världen för ALLA.


Jag kommer nog inte kunna ändra någons uppfattning men jag kan i alla fall se till att mina barn förstår att alla människor har lika värde!


1 kommentar:

  1. Du har så rätt i det du skriver, vem är svensk och vem är inte svensk?

    SvaraRadera