En vecka på Zakyntos

Idag har jag lovat barnen att vi inte ska göra någonting alls. Vi ska vila och spela dator om vi vill, vi ska bara vara. Jag är dyngförkyld och skittrött. Klockan 22.00 bäddade jag ner mig i min mjuka fluffiga säng efter nästan 12 timmar på resande fot från Zakyntos sol till det höstliga Värmland, mitt hem <3. Borta bra men hemma bäst är något som stämmer på mig i alla fall.

Vi har haft en helt fantastisk vecka vid medelhavet, sol, bad, god mat, glass till barnen och goda viner till mor och far.

Resan startade vid 22 tiden på måndagkväll förra veckan. Vi åkte bil i 30 mil innan vi var framme i Oslo och Gardemoen, på vägen hämtade vi upp Micke som redan var i Oslo. Allt flöt på fint trotts att vi var så många och vid lunchtid landade vi på Zakyntos. Jag tror man faktiskt inte kan tänka ut hur varmt det är, alltså hur stor skillnaden verkligen är när det är 10°C och spöregn när man packar. Alla barnen hade fått packat med sig ett par jeans och en tjockare tröja. Själv hade jag packat med 3 par jeansshorts. Inget av detta fick vi användning för. 28°C är varmt och luftfuktigheten gör att man inte orkar ha några varma jeansshort. Mina två tunna klänningar jag köpte på rean för 100 kr innan vi åkte har jag nästan bott i.

Ett glas rött vid hotellpoolen fick bli starten på semestern för mig. Framåt eftermiddagen började det kännas att man varit vaken i över ett dygn.

Gustav orkade inte mer utan däckade i en solstol under parasollet vid hotellpoolen så fort att hade fått lite mat i magen.

När Gustav vaknade till liv så gick vi ner och tittade vid havet. Medelhavet är verkligen så där kristallklart som man ser på alla bilder.

Micke och jag avslutade fösta dagen med att sitta på balkongen på hotellrummet och prata. Linnéa hade somnat för länge sen och när jag varit vaken i 39 timmar orkade jag inte mer. Jag fungerar inte utan sömn för jag blir nästan som om jag vore stenfull, jag gråter för ingenting och blir yr och helt konstig. Så det jag behövde mest var helt enkelt sömn men det skulle visa sig att här hade jag gjort mitt största misstag på hela resan. Vårt hotell låg på Laganas partygata nummer 1. Precis klockan 01:00 drog det igång. Fulla, skrikande och helt jävla galna britter skrek, gapade och bråkade hela natten. När vi gick till frukost klockan 8:00 kom det fortfarande aspackade britter och raglade hem. Detta förstörde verkligen en hel del av vår resa. Festande utanför var så högljutt att inte ens hörselproppar hjälpt helt. Vissa av oss sov dock bra ändå men jag har nästan inte sovit på hela veckan. Fast å andra sidan har jag ju inte gjort många knop på dagarna så det har ju gått bra i alla fall.

En av de första sakerna som inhandlades var simglasögon och snorklar till barnen

Detta var verkligen ett stor nöje för barnen. De såg fiskar, krabbor och sjöstjärnor. Själv är jag så fjantig att jag får lätt panik när jag har snorkel på mig så det är ingen idé ens.

Detta var utsikten från restaurangen vi åt på.

Vi kunde som sagt inte klaga på varken väder eller värmen!

Paraplydrinkar vid hotellpoolen till alla barn och vuxna
Lollo var också med på resan men vägra att vara med på kort, Det hjälper inte att jag tjatar på att hon kanske kommer tycka det är tråkigt att det aldrig finns några kort på henne när hon blir äldre :(

Det finns en massa saker som man inte får missa när man är på Zakyntos ett av dem är det berömda skeppsvraket

Som måste vara Zakyntos mest fotograferade objekt. Vraket låg på andra sidan ön mot vart vi var. Med den nätta summan av 25€/person kunde man ta sig med båt för att se vraket. Jag tror inte barnen hade uppskattat det så mycket så att det varit värt de pengarna. Vi var ju dessutom 10 stycken så kanske ni förstår varför det inte blev ett besök där
Glass i stora lass har i alla fall intagit under resan. Vi gjorde ett besök i Zakyntos huvudstad och på turtleisland. Vi såg en sköldpadda som gauderna i båtarna höll på att stressa livet ur för att vi turister skulle få se dem. Usch och blä säger jag för det. Både jag och Linnéa mådde dåligt över att det verkligen kändes som djurplågeri. När vi åkte hem skänkte vi pengar för att rädda sköldpaddorna.

En snorklande familj vid sköldpaddsön, hittade på något roligare att använda båten med undervattenfönster till än att jaga sköldpaddor.

Om det inte framgår så hade vi väldigt roligt där ute!

Men självklart blir det cirkus när så många är på semester, det är olika viljor och väldigt många saker att hålla ordning på. Kvar på turtleisland blev Linnéa foppatofflor och Gustavs snorkel. Det är ju en konst i säg att bara gå på shopping tillsammans när man 10 personer. Vi har hållit väldigt sams, Gustav har fått gått undan och legat på hotellrummet en stund när han har behövd vara för sig själv. Linnéa har fått badat i 8 timmar för att få utlopp för all energi. Tror vi är bra på att visa varandra respekt faktiskt.

Den här resan har verkligen bara varit sol, bad och avkoppling.
Vissa av oss fick för mycket sol och blev brända.

Att ligga i en solstol med ena foten i havet under ett parasoll och titta på när barnen leker och snorklar, det var en ny upplevelse för mig. Härligt avkoppling men för att finna mitt inre lugn behöver jag en Värmlandsskog.

Emil, Jesper, Linnéa, Lollo, Wilma och Gustav

Mina slipade solglasögon kom verkligen till pass, här vilar mamman i familjen under en palm :)

Även pappan i familjen njuter i skuggan!
myser i poolen
Ja ni ser alla möjliga sorters lyx för både kroppen och själen.

Alla barnen provade på fiskspa. För Linnéa som har väldigt nariga fötter var detta en väldigt bra investering, tror inte hon haft så mjuka fötter som hon hade efter detta sen hon var bebis faktiskt.

Men allt har ett slut och så även en fantastisk semestervecka

Familjen samlad i lobbyn igår, väntar på bussen som ska ta oss till flygplatsen.

Som sagt idag har jag mest försökt att sortera alla intryck av resan och ta det lugnt. Med tiden och i takt med att jag lär mig mer om vad Linnéa behöver för att fungera så bra som möjligt trotts sin ADHD så inser ju även jag vad jag behöver. Hur jag måste prioritera. för att inte huvudet ska sprängas. Att blogga om allt och få resan på plats är ett sätt för mig att sortera och lägga till handlingarna.

Jag borde ha packat upp idag men det fick vara för idag skulle vi ju bara vara.

Det enda jag packat upp är det som jag handlat under resan och detta är några av mina inköp.