Tjock, sjuk och ohälsosam eller....

Nu ska vi prata lite om övervikt och fetma. Jag har nämligen båda delarna. 
Jag har ett BMI över 35, vilket enligt normen betyder att jag är sjukligt fet. 

Alla vet att fetma är farligt, det kan orsaka en rad olika sjukdomar. Har jag råkat ut för någon sjukdom på grund av att jag är tjock? Jag har diabetes typ 2, Hashimotos (hypotyreos=fel på sköldkörteln), psoriasis och psoriasisartrit, gikt och högt blodtryck. Jag har också haft depressioner, utmattning och diagnosen PSTD. Jag har också ADHD och en ätstörning.
Så min fetma har verkligen gjort mig sjuk.......... ELLER??????
Är det mina sjukdomar som gjort mig fet?? 

Vet ni vad som är den vanligaste orsaken till att någon blir fet är? 
Efter att ha kollat omkring på nätet och letat bland olika studier så verkar vetenskapen vara överens om att den vanligaste orsaken till fetma är bantning. Det kan väll inte stämma tänker ni nu?? Jo det är faktiskt sant. Det flesta feta människor har bantat sig till sin övervikt. Jag har bantat och tränat så hårt i mitt liv att jag tillslut blev sjuk både fysiskt och psykiskt. Den andra vanligaste orsaken är psykiskohälsa. 

Om nu bantning är den främsta orsaken till att folk blir feta, hur kan det då komma sig att den industrin är så stor? För att det finns pengar att tjäna såklart. Massor med pengar. Både för läkemedelsbolagen och skönhetsindustrin. Det är väldigt viktigt för dem att vi alla fortfarande tror att vi kan påverka vår vikt. Det är också viktigt att vi tror att vi måste påverka den. Att vi inte är nöjda med våra kroppar eller utseende för det tjänar ingen pengar på. 

Det är ju inte så svårt att gå ner i vikt. Du behöver bara äta mindre kcal än du gör över med och det stämmer. Där är vetenskapen också överens om att det faktiskt är sant MEN det som man inte talar om lika mycket är att ju mindre du äter, alltså ju mer du svälter dig. Så kommer din kropp och ämnesomsättning också sjunka. Just den här effekten gör att du ganska snabbt går upp när du nått ditt mål. Efter 3 år har 95%-98% av alla som bantat sig ner i vikt gått upp till sin ursprungsvikt och troligen fått några extra kilon där till. Detta skapar stress och det är väldigt vanligt att man då också börjar må psykiskt dåligt av sitt enorma misslyckande. 

Hur är det nu med typ 2 diabetes som jag har, det får man av att man är fet. Vad är typ 2 diabetes? Ja det är när kroppens massa är så stor att insulinet inte räcker till att sänka ditt blodsocker eller när dina celler inte svara på insulinet som den ska. Överviktiga är ofta insulinresistenta och det är jag också. Vad kom först då insulinresistensen eller övervikten. I mitt fall är det definitivt insulinresistensen som kom först och pga det började jag gå upp i vikt. 

Det jag kan konstatera är i alla fall att min övervikt har flera orsaker och ingen av dem handlar om dålig karaktär eller dålig mat eller för mycket godis. Min övervikt ett symtom på många av mina sjukdomar. 

Vi ska ta detta med diabetes typ 2. När min Louise var liten 4 år och 10 månader drabbades hon av Leukemi. Allt gick bra och hon är en frisk och kry 24 åring nu. Stressen det innebar att ha ett så svårt sjukt barn tog nästan knäcken på mig. Ett år efter att Louise var färdigbehandlad tog min make livet av sig. Det medförde ännu mer stress, sorg och psykiskt påfrestning. Stressen ledde fram till att jag utvecklade det metabolasyndromet. Det ihop med otaliga bantingsförsök, ännu sämre självkänsla resulterade i att jag tillslut gick in i en depression. Jag fick psykofarmaka och gick upp i vikt ytterligare. Det ledde då till att jag blev insulinresistens och min vikt började öka ännu mer. Med ökad vikt ökar risken att få diabetes vilket jag också fick. I samhället så får man nästan höra att man får skylla sig själv om man får typ 2 diabetes för det är en livsstils sjukdom, jo förvisso kanske men jag valde inte att drabbas av psykiskohälsa utan det valde livet åt mig. 

Trotts att övervikt är ett symptom på något så är det inte så som jag eller andra överviktiga blir bemötta. Jag fick nyligen ett brev från min doktor som svar på mina prover. Vi rekommenderar dig viktnedgång. Jag blev så jävla provocerad av de orden. Det borde ha stått vi rekommenderar en hälsosam livsstil, sund kost och fysiskaktivitet. Han hade lika gärna kunnat skriva att han rekommenderar mig att ha mindre ont. För om jag hade mindre ont, skulle jag kunna vara mer fysiskt aktiv. 

När jag tänker på hur jag genom åren behandlat mig själv, varit elak och dömande. Känt mig misslyckad för att jag inte lyckats med en enklaste sak i världen, att gå ner i vikt. Att detta har fått tagit så mycket tid och energi från att bara vara och njuta av livet kan verkligen få mig att känna mig ledsen. Nu ska jag i alla fall försöka ändra på detta. Jag ska försöka vara stolt över den jag är och min kropp. Jag ska också medvetet försöka jobba för att fler får upp ögonen för hur det egentligen är.

För vad är hälsa, det är att må bra psykiskt, vara fysiskt aktiv och äta en sund och balanserad kost. Att vara hälsosam betyder inte att vara smal och att vara ohälsosam betyder inte att man är tjock.

Vi behöver jobba för att medvetande göra att hälsa kommer i alla former för om du är sund och frisk har inte med din vikt att göra. 

Även om du är smal eller tjock så behöver du

  • Äta en bra kost
  • röra på dig
  • göra roliga saker
  • njuta av livet

Tack till mina idoler i detta ämne
Sara Dahlström
My Westerdahl 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar