Firanden, leksaker och dödad mobiltelefon

đŸŽ”đŸŽ”Sommar, sommar och sol đŸŽ”đŸŽ”đŸŽ” Älskar jag sommar och vĂ€rme? Nej!!! Gör man inte det sĂ„ mĂ„ste man liksom hela tiden ursĂ€kta sig sjĂ€lv.. ja man ska ju inte klaga!! Fast jag klagar i princip aldrig pĂ„ vĂ€dret mer Ă€n nĂ€r det Ă€r 30°C ute. Jag vet inte om det Ă€r det att jag har för mycket isolering men det kĂ€nns som om jag ska bli kokt inifrĂ„n. Det Ă€r okej om jag ledig och har tillgĂ„ng till en sjö och svalka och om jag inte behöver göra nĂ„got men nĂ€r man jobbar 👎👎👎 och det gör jag Ă€nda till vecka 30 och det kĂ€nns som en evighet dit, just nu. 

Vad har jag gjort sen sist jag skrev? Jo det har varit midsommar. Vi kunde Ă€ntligen har midsommarfest som vi haft förr om Ă„ren och det var jĂ€ttetrevligt. Vi var inte riktigt lika mĂ„nga som vi brukar men jag har inte riktigt samma tid och ork som förr och dĂ„ rĂ€cker det att ordna fest för de nĂ€rmaste. Vi var Ă€ndĂ„ 20 stycken sĂ„ det rĂ€cker. Det bĂ€sta med midsommar Ă€r att mina barn kommer hem och jag fĂ„r umgĂ„s med dem alla 6 samtidigt. 

Micke och jag tog en tur med bĂ„ten, fiskade Gös, badade och Ă„t picknickmat det var supermysigt. Som sagt Ă€r jag ledig och inte behöver göra nĂ„got ja dĂ„ Ă€lskar jag ocksĂ„ sommaren. Jag Ă€lskar att bada och det Ă€r nog för att jag Ă€lskar svalka. Jag försökte tvinga med bĂ„de Micke och LinnĂ©a hĂ€r om kvĂ€llen men Micke Ă€r vĂ€rsta badkrukan och LinnĂ©a snart 18 Ă„r tycker inte det Ă€r riktigt lika kul att bada som hon tyckte nĂ€r hon var 7 Ă„r. DĂ„ Ă€r det tur att jag har mina smĂ„ skruttisar. De sviker inte mormor utan följde mer Ă€n gĂ€rna med och kvĂ€llsbadade. 

SĂ„ har vi friat lite 1 Juli fylld Juni 3 Ă„r och jag och Micke har varit tillsammans i 16 Ă„r. Sen har jag varit pĂ„ 50 Ă„rs kalas ocksĂ„.    

Juni kom förbi och visade stolt upp sin nya bil som hon fÄtt i present, vilka leksaker det finns. Jag hatar leksaker, det sitter nÀr man haft 4 barn och stÀdat sÄ mycket leksaker att man krÀkts pÄ det. Jag Àr en sÄn dÀr trÄkig mormor som gÀrna köper annat för jag fÄr nÀstan Ängest av att titta pÄ leksaker. Nu fick hon dock en barbie som hon önskat sig men sen fick hon pengar som ska gÄ till saker till hennes rum som hennes mor sparar till.

Det vĂ€xer sĂ„ det knakar i vĂ€xthuset just nu. PĂ„ den tiden nĂ€r jag vattnade mina vĂ€xter jag hade inne en gĂ„ng i mĂ„naden och jorden flöt upp som en kork som guppade de gĂ„nger de stackars vĂ€xterna fick vatten. DĂ„ trodde jag nog inte att jag i framtiden skulle ha ett vĂ€xthus och tycka att det Ă€r roligt men man kan förĂ€ndras. Ja och förĂ€ndras kanske hon gör mitt minsta barn ocksĂ„ med tiden men nu Ă€r det sjĂ€tte mobiltelefonen som hon har sönder och dĂ„ inte bara sönder utan som hon dödar skulle man kunna sĂ€ga. Fast den hĂ€r gĂ„ngen fick hon ingen ny utan hon fick ta min gamla och jag köpte en ny. En iPhone 13. Nu för tiden sĂ„ Ă€r det inte lika roligt att byta mobil och det var nog dĂ€rför jag haft min gamla i 4 Ă„r. Det Ă€r ju enormt anvĂ€ndarvĂ€nligt. Bara att lĂ€gga mobilerna bredvid varandra sĂ„ sköter överföringen i princip sig sjĂ€lv. Fast allt ser ut som det gjorde pĂ„ den gamla mobilen och vore det inte för att den nya nu var lite större sĂ„ hade jag nog inte mĂ€rkt nĂ„gon skillnad alls. 

Bilderna Ă€r i bloggen kommer frĂ„n mitt flöde pĂ„ Insta och jag kĂ€nde mig sĂ„ upprörd över hur abortrĂ€tten i USA förĂ€ndrats och att rĂ€tt till abort inte lĂ€ngre Ă€r sjĂ€lvklart för alla kvinnor dĂ€r, att jag var tvungen att skriva om det pĂ„ Insta. Detta har skett i ett demokratiskt land. Jag tycker det kĂ€nns som att vĂ€rldens förĂ€ndras pĂ„ ett negativt sĂ€tt just nu överlag. Demokratin hotas i fler och fler lĂ€nder, det Ă€r censur och makt galna statsöverhuvuden lite varstans. Jag kan ibland faktiskt kĂ€nna en oro för framtiden och framför allt för det fria ordet, demokratin och kvinnors rĂ€ttigheter.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar