Med facit i hand

Jag sitter här med facit i hand nu men frisk är jag inte. Jag har troligen en bit kvar och jag har också en del beslut att fatta i mitt liv.
 
Jag ska ta det från början. För när jag funderar på hur allt började den här gången så kanske man måste gå tillbaka helt från början. Jag har varit med om tre stora traumatiska händelser i mitt liv.
Mitt barn har haft cancer och genomgått en 2,5 år lång celliftsbehandling
Min man och pappa till mina barn tog livet av sig
Min pappa var med i en alvarlig trafikolycka och svävade mellan liv och död i flera månader.
Det har satt spår i mig. Det har gjort mig starkare men också skör. Jag är liksom bara ihop limmad så gått det går. Utsätts jag får något så reagera jag ofta mer än vad som är rimligt för situationen.
Om vi utgår från det, så rullade mitt liv på bra. Jag hade börjat träna och hade presterat saker jag inte trodde om mig själv. Cyklat Vätternrundan, tagit halvklassikern, jag hade ett jobb jag trivdes med och jag har trygga relationer omkring mig.
Nästan varje år drabbas jag av höstnedstämdhet. Det gjorde jag även hösten 2016 men jag hade bokat en resa för mig och barnen till Teneriffa i månadsskiftet nov-dec. Jag var väldigt stolt över mig själv som vågat i väg med barnen ensam.
Jul för mig innebär också alltid väldigt mycket stress, eftersom jag har en så himla massa idéer om hur saker ska vara och jag har väldigt svårt att tycka att jag gör nog inför jul. Så var det även 2016 men jag överlevde jul och började repa mig som jag alltid gör efter nyår.
Då 12 januari 2017 slog blixten ner i min tillvaro, vår butik som jag jobbade i skulle läggas ner 31/3. Jag fick panik och ett stress påslag utan like. Jag varvade upp mig och sökte alla jobb jag kunde komma över. Egentligen kände jag mig helt förlamad och så fruktansvärt trött. Jag var arg och ledsen. Hela min tillvaro vändes upp och ner och jag oroade mig inte bara för mig själv. Jag jobbade ju tillsammans med min lillasyster som nu också skulle bli arbetslös.
Sista månaderna på gamla jobbet var tuffa. Folk i byn var ju arga och ledsna att deras enda butiks skulle läggas ner och detta ältades med oss av alla kunder som kom in.
Jag skulle få jobba av min uppsägningstid i en annan butik och jag tycket det var bra att få en chans att få in en fot någon annanstans. Jag skulle inte behöva göra fulltid eftersom jag nu fick längre resväg. Allt detta gjordes upp med vår driftchef. Så i början av april skulle jag börja på den nya butiken. Tyvärr blev det inte så, för några dagar senare ringer de från personalenheten och säger att jag ska göra fulltid på den andra butiken. Jag blev arg och pratade med facket och bråkade om att även om nu driftschefen som gjort upp avtalet med mig inte egentligen haft befogenhet att göra ett sånt avtal så var det ju det avtalet jag fått. Allt slutade med att jag fick rätt men tog semester de dagar jag skulle varit i den andra butiken. Inte en timma till ville jag göra åt COOP
Eftersom jag i panik sökt så mycket jobb lyckades jag få ett nytt jobb men det visste jag inte där och då.
Den 9 maj 2017 började jag på ett helt annorlunda jobb. I samma veva fick även Micke jobb på hemmaplan. Vi var så himla glada och lyckliga över hur allt löst sig så himla bra.
Det var väldigt mycket att lära sig på mitt nya jobb. Jag kände mig ofta otillräcklig.
På den tiden bestod min nya arbetsgrupp av två avdelningar och alla från den andra avdelningen hade sökt det jobb jag fått. Ingen av dem var så glad över att jag satt på den tjänsten jag gjorde. Ännu värre blev det när det kom ett beslut om att den andra avdelningen skulle läggas ner. En gång pratade de till och med öppet om det i fikarummet som om jag inte satt där. Jag kände mig väldigt illa omtyckte och även om inte av dem sa något så kände jag deras ilska.  
Det nya jobbet innebar också att jag inte skulle få någon sommarsemester vilket jag var väldigt bitter över. Jag hade behövt det. Jag hade som alla andra jobbat ett helt år, bara att jag bytt jobb.
Jag tog dock en vecka ledigt i samband med Lollos student och Vätternrundorna. Jag hade tränat mycket och anmält mig till både Halvvättern och Vätternrundan som var med en veckas mellan rum.
Jag hade så mycket att stå i just i början av juni. Jag rodde dock allt i land. Jag slog personligt record på båda vätternrundorna. Tider jag aldrig kunnat drömma om ens. Jag hade Studentkalas för släkten som firade Louise och eftersom jag inte hade några semesterdagar, jobbade jag i fatt de dagar jag tagit ledigt. Så när jag sen också ordnat vår midsommarfest som vi brukar ha för 30 personer och firat midsommar så sa min kropp ifrån.
Midsommardagen vaknade jag och hade blåsor i hela munnen. Det gjorde så ont att jag nästan inte kunde äta. Jag var helt totalt slut.
Jag orkade inte något och det började en tid när jag endast satt i soffan efter jobbet. Det hände också att jag somnade framför datorn på jobbet. Månaderna gick och i september kände jag mig ändå lite piggare men jag var väldigt nedsämd. Fast jag kom inte igång med träningen. Jag hade börjat få ångest och jag började få svårt att minnas saker.
Du din lata människa sa jag till mig själv och tvingade mig att ändå fortsätta att träna men jag orkade inte utan jag fick nöja mig med promenader. Jag var också en lat människa som tydligen inte orkade jobba heltid. För sen jag började mitt nya jobb hade jag gjort det och jag var ju slut hela tiden.
I november blev min chef sjuk och jag tog på mig en ny spännande arbetsuppgift. Det krävde väldigt mycket fokus men jag har den förmågan att superfokusera. Jag kände mig värdelös som inte lärde mig tillräckligt fort. Hur mycket beröm jag än fick om hur snabbt jag lärt mig kunde jag inte höra vad det sa. Kravet på mig själv var att jag skulle kunna uppgiften utan att behöva med om hjälp från dag ett.
Jag var så sjukt trött under den här tiden och det spelade ingen roll hur mycket jag sov. Det var så konstigt för jag fick panik på nätterna. Vaknade flera gånger av att hjärtat rusade och jag hade svårt att andas. Något var fel och jag kontaktade vårdcentralen. Jag orkade inte längre vara social och jag klarade inte något längre utan var ju bara en helt värdelös människa. Jag lyckades också begå ett misstag på mitt jobb. Inget alvarligt egentligen men för mig blev det hela världen, jag grät och grät. Något var väldigt fel det kände jag men vårdcentralen bad mig ringa och gav mig inget svar på det jag skrivit och jag orkade inte ringa.
Så blev det jul och som jag skrev förut har jag alltid jättehöga krav på mig själv vid jul. Juldagen hade jag julmiddag för alla de mina 20 personer.
På annandagen började jag dagen med att gråta, jag orkade inget mer. Jag var så slut och utmattade och livet inte längre kändes värt att leva. Jag insåg att jag var tvungen att söka vård men jag hade inte ens orka att göra det. Jag hittade en app på nätet som blev min räddning. Jag fick kontakt med en psykolog som tog väldigt mycket prover på mig.
Jag fick där och då tre diagnoser, depression, utmattningssyndrom och hypotyrios
Jag började behandla med psykofarmaka och Levaxin. Jag valde att inte sjukskriva mig utan har fortsatt att jobba.
Detta är precis i dagarna ett år sedan. Så som jag skrev sitter jag här med facit och ser hur det blev som det blev men frisk är jag inte.
Det sista året har det hänt mycket. Jag har fått ökat Levaxindosen till mina värden var bra. Jag har läkt en del. Jag har också fått en ADHD-diagnos och börjat medicinera.
Jag är mycket mycket friskare nu. Även om jag just nu inte alls är helt okej.
Bråket med läkaren på vårdcentralen om Levaxinet, stressen på jobbet nu som är rent ut sagt fördjävlig. Jag har fått magkatarr och i torsdags hade jag ett migränanfall som nockade mig till att stanna hemma från jobbet jag som aldrig stannar hemma.
 
Jag håller också på att ställa in min ADHD-medicin och det gör saker både lättare och jobbigare på samma gång 
Allt kommer bli bra men jag vet inte var jag kommer landa.
Jag vet inte hur jag kommer leva och hur jag måste leva för att hålla mig frisk. För att någonstans se till att återhämta mig så jag inte blir sjuk av min drivkraft, mina prestationer. och mitt jobb  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar