Hälsohest och kroppspositivism

Har ni hört talas om kroppspositivism? Jag är glad att detta är en skriven blogg och inte en blogg på youtube för jag kan inte uttala ordet. Jag hörde det igår i en av mina favoritpoddar. Jag hade faktiskt hört talas om själva rörelsen innan och vet vad det handlar om. 

Vad är då kroppspositivism? Rörelsen har dragits igång för att man måste får trivas och tycka om sin kropp hur den än ser ut. På instagram  #kroppspositivism hittar du massa bilder på vackra kvinnor i olika former. Den här rörelsen behövs i kontrast till att bara en sorts kroppar visas upp i media tycker jag. Det blir tokigt när normen blir ouppnåelig för många. Normen blir som kanske 1-2% av befolkningen ser ut och har fysiska och genetiska förutsättningar för att göra. 

Fast detta är ändå inte helt okej, varför ska kvinnors kroppar ens exploateras på det sättet som det görs. Fast där kommer vi in på en annan sak och det är inte det som det här inlägget handla om.

Hur kommer det sig att vi inte tycker om våra kroppar då? En sak som jag har förstått är att det inte är hur den ser ut som är avgörande. Utan de flesta ogillar sin kropp om man så är smal, kort, lång eller tjock. Ogillandet sitter i huvudet och inte i kroppen har jag fått klart för mig. Det som är otroligt sorgligt är att det är få som är nöjda med sin kropp, till och med ytterst få. Om vi ska vara helt ärliga och sanna mot oss själva är det faktiskt ganska taskigt av oss att ogilla det fantastiska verktyg vi har. Många människor idag är tyvärr helt besatta av att hata sin egen kropp.

Min kropp har gett mig 4 barn, den har också ammat 4 barn. Sen kan man inte leva utan den, den ställer nästan alltid upp på vad jag än hittar på utan att protestera så mycket.. ja fast med 7 mil kvar till Motala förra året fick jag övertyga den om att jag alltid skulle vara snäll mot den, om den ställde upp och hjälpte mig i mål på Vätternrundan. Annars hänger den ju med och hjälper mig i det mesta! 

När man tänker på att det inte är hur kroppen ser ut som är avgörande på hur mycket kroppsförakt man har så kan man gå lite djupare och fundera på vad det handlar om? Jag tror att det handlar om att vi ständigt utsätts för normen och att vi lever i det konsumtionssamhället som vi gör. Hur påverkas vi lättas, för att konsumera mera? Jo genom att upplysas om att vi inte duger som vi är. Budskapet är ju såklart lite inbäddat i "få baby hud", "kom i from" köper du hudkrämen blir du lite bättre, lite snyggare från ditt fulaste jag. Att säga att människor duger som dom är skulle ju vara att säga att de inte behöver konsumera en enda sak till.

Sanningen är ju den att vi faktiskt duger som vi är! Så kroppspositivism behövs verkligen i dagens samhälle. Om inte minst för att ifrågasätta saker.       

Fast podden jag lyssnad på igår handlade egentligen om hälsohest inte om kroppspositivism och jag kan bara konstatera att vi i vårt land har två problem med hälsa.
  • Ohälsan
  • Hälsohetsen 
Ohälsan är ett stort problem och det gör oss sjuka. Hälsohetsen är också ett problem som gör oss sjuka. Hur kommer vi till rätta med detta? Jag frågar mig hela tiden vad har hänt med landet LAGOM

Idag sitter människor på röven och äter chips i soffan eller gör en Ironman. Kan vi inte bara mötas på halva vägen. Röra på sig lite varje dag räcker för det flesta. Varför har det liksom blivit allt eller inget?

Om man inte kan böja sig ner och knyta sina skor, inte orkar springa efter sina barn när de leker. Inte har ork till de du i din vardag vill göra. Då lever du ett ohälsosamt liv. Äter du för lite mat, springer 6 dagar i veckan, har skador för att du tränar för hårt och för tungt, då är du inte heller hälsosam!

Det stora problemet enligt mig är just att vi matas med den normen och att vi inte duger. När det liksom inte finns något lagom utan bara de ena eller det andra. Att väga 10-20 kg för mycket och ändå vara frisk och stark borde vi kunna känna oss nöjda med.

Jag ska bli bättre på att tycka om min kropp som den är. Jag är stark och frisk, dock ingen fotomodell men å andra sidan är det ju inte det som jag någonsin strävat efter att vara. Så häng på du också på älska din kropp som den är beachen 2017!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar