Blogga, träna och återhämtning

Jag älskar att blogga! Det är en av de roligaste sakerna som finns, något jag vill prioriterar. Inte för att jag egentligen tror att jag berikar någon annans liv så mycket med mina ord.Utan för att jag själv känner att jag med hjälp av att sätta ord på händelser och upplevelser i livet får en unik möjlighet att sortera, mitt annars ganska stressiga liv. 

Grejen är den att jag nu mera hittat en annan sak som också är det roligaste jag vet och det är att träna och att just träna styrka och lyfta tungt. Jag har ingen aning om vad som är mina max lyft, allt jag provat att lyfta har jag lyckats med. Sen av vad jag läst och hört är max styrka inget man ska prova så ofta. Jag kör på några pass och så provar jag något som låter tungt i mina öron och än så länga har jag fixat det! 
Här ett försökt på 90 kg i knäböj.. det funkade och jag gjorde totalt tre stycken.  Igår var det dags för ett besök på gymmet igen.

Bänkpress och marklyft stod på schemat. Fick helt ovärderlig hjälp med tekniken igår och kände mig stark för första gången även i bänkpress!!
Sist blev jag liggandes under dessa och fick skamsen åla mig från bänken.

Jag har frågat mina barn om lov om att skriva om detta och de har båda sagt att det är okej. Jag tycker valet är svårt för de är egentligen för unga för att avgöra om det är okej eller inte. Fast det är väldigt viktigt att prata om detta och även att sprida kunskap om just neuropsykiska funktionsnedsättningar. För trotts att vi lever i en morden tid så är fördomarna många. Gustav har Aspergersyndrom och ADD Linnéa har ADHD. Många vet inte ens skillnaden mellan asperger och ADHD men jag ska inte börja med att förklara det utan jag förutsätter att ni som läser vet lite vad det handlar om. En sak som jag kan tala om är att om du misstänker att ditt barn har en funktionsnedsättning var beredd på att allt kommer ta tid. Mycket lång tid, flera, flera år av väntan i kö till utredning i kö till att få rätt hjälp och stöd. I torsdags var vi till BUP i Karlstad på samtal om medicinering.  I det samtalet beslutades att båda Gustav och Linnéa ska få prova Ritalin. Idag var första dagen. Vi hoppas och tror att det ska hjälpa barnen på lite olika sätt. Gustav som är ganska slö och trött person, hoppas vi ska kunna vara mer vaken och alert. Linnéa som är hyperaktiv hoppas vi ska kunna finna att lugn. Idag började vi att medicinera och jag kommer självklart att återkomma till detta.
Efter vårt besök på BUP i fredags stannade vi och åt hamburgare. 

Jag har haft en tuff jobb vecka, 7 dagar i rad tar på krafterna. 

Det är här min återhämtning! 
och detta!

Men inte nog med det! Igår kväll kom världens bästa vänner, Mats och Rosie på besök och stannade över natten. Hela besöket avslutades på ny öppnade Dollarstore i Filipstad
Jag och Rosie shoppade på och Micke och Mats led lite men var inte så gnälliga trotts allt. 

Jag hittade denna! Ett självklart inköp för ett Winnerbäck fan som jag! 

Återhämtning och sortering är viktigt för mig och det gör jag som jag skrev ovan genom att blogga och sätta ort på känslor och händelser. 

Jag är en ganska lugn och sansad person som sällan blir arg och förbannad. Jag har ett jäkla morgonhumör men det går över så fort jag fått i mig mitt morgonkaffe. Förra veckan inträffade något jag tack och lov sällan upplever. Jag blev riktigt jävla förbannad. Jag gillar att studera och analysera saker som händer och saker som jag känner och detta var inte en rolig upplevelse. Jag tror heller inte att den var sund på något sätt. Jag kände mig både kränkt och förbannad och det fick verkligen fysiska konsekvenser.   

Nu var det inte så att jag brusade ut och gapade och skrek. Det kanske hade varit bättre. Nej jag fick på riktigt andnöd. Hela min bröstkorg krampade och jag såg blå fläckar i synfältet. Jag tog en promenad och försökte andas lugnt men det hela sluta i ett migrän anfall. Som sagt är det sällan jag blir arg men detta måste jag helt klart jobba på. Hur släpper man saker? Anledningen till att jag var arg var helt klart inte värd all den energi de tog och så här när saken är utredd måste jag verkligen hitta en strategi för så där jäkla arg vill jag verkligen inte bli igen. Jag blev ju för tusan sjuk av det!!! 

Dagen efter mitt utbrott försökte jag springa

Det gick inte alls kan jag säga! Jag hade ont, kände mig helt slut. Detta förde med sig att jag i början av veckan hade mycket negativ energi i kroppen. Det har tagit några dagar att vädra ut detta och att tanka in ny. 

Detta fick pappan i familjen av sina barn på farsdag!

och han är verkligen värdens bästa pappa och den person som ger mig mest energi men som också kan sätta ner foten åt mig när jag kör fast i tankarna! 
min Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar