Halloween, allhelgonahelgen och kreativt återbruk

Min kära make såg till att vinterdäcken kom på bilden under helgen. Vilket var tur för när jag vaknade på måndagmorgon var det snö. Jag har inget emot det, om det får ligga kvar men det blir ju oftast bara slask tillslut.

Vi firade Halloween med knytis hos min syster i lördags. Jag tycker kanske inte att vi behöver importera högtider men att ha en fest i slutet av oktober. När hösten känns lång mörk och tråkig tror jag alla behöver. Det blev också en trevlig kväll med mycket skratt och god mat. Jag gjorde mitt yttersta med sminket, jag är inte bra på sånt men det blev hyfsat i alla fall.

Den här veckan har varit speciell för mig. Linnéa åkte bort redan på fredagen och Micke ligger borta på jobb. Så det har bara varit jag och katten hemma. Katten är mer förvirrad än mig över den nya situationen. Natten till tisdag var hon helt hopplös och gnällde halva natten. De senaste nätterna har hon varit lite lugnare och låtit mig sova.

Micke och jag har haft den lugnaste helgen i historien. I fredags åkte vi runt och tände ljus på gravarna hos alla dem vi älskar och saknar. Kyrkogårdarna är så vackra med alla tända ljus. 

På lördagen åkte vi och handlade lite julklappar. Ja ni läste rätt den 4 november och jag har handlat en del julklappar 😲 Kan det bli så att detta kanske blir den lugnaste julen i mitt liv? Jag hoppas på det. Jag minns med fasa en jul när barnen var små. När klockan var 03:00 på natt till julafton stod jag fortfarande och slog in paket 🙈 Sen hade jag så mycket idéer på den tiden. Det skulle vara på ett visst sätt. Hur mycket jobba det än innebar. Jag är inte lika noga med allt längre och det är jäkligt skönt. 

På väg hem från stan fick vi se en bil och kärra i diket. Precis när vi passerar ser jag att det sitter människor i bilen. Micke stannade och jag sprang i panik fram till bilen. Jag hann tänka på vad som jag skulle kunna möta men jag sprang ändå. Vi hjälpte tre ungdomar ur bilen som mirakulöst klarat sig i princip oskadda för utom lite omtumlade och chokade. De fick sitta i vår bil och värma sig till ambulansen kom. Kärran hade börjat vobbla och det slutade med att de kastade dem i diket. 
Vi blev kvar ett par timmar på platsen. Polisen ville prata med oss också. Efter det fick de bli pizza till middag, för jag var så jäkla hungrig. Jag ska inte låta det går så länge mellan måltiderna eftersom jag har diabetes. Så pizza kändes som det absolut bästa alternativet. Jag hade också varit så sugen på det i flera dagar.  
Jag har fortsatt att greja hemma med de tre rummen som var tvungen att fixas efter att Gustav flyttade. Det är så roligt och jag älskar att få vara kreativ med detta. Planen var att återanvända så mycket som möjligt och att köpa så lite nya saker som möjligt. Jag försöker tänkta hållbart och ofta har jag ju köpt sakerna jag har hemma för att jag gillade dem. De blev en hel del saker som plockades fram från mina gömmor. Det som inhandlades till mitt sovrum var några nya ramar. Jag älskar verkligen att få lägga min kreativitet på återbruk. Jag försöker tänka så med kläder också. 

Kjolen jag har på bilden är precis en sån sak. Den har jag sytt om från en 13 år gamla klänning jag bara använde 1 gång för att den var för urringad. Så med livet borta behöver jag inte bekymra mig om urringningen. Det här sättet att tänka passar verkligen mig som har svårt att göra mig av med saker. Det är nog därför jag älskar det så mycket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar