Järvheden, dalahästar och jul- och midsommarmat

Det är november och det är mörkt. Jag försöker att inte fokusera på vädret eller på mörkret men nog känner man av det och är tröttare än vanligt den här tiden på året. Jag ska försöka vara utomhus lite mer men problemet är ju att det inte är så jättekul att vara ute när det kräkregnar och blåser. Nu var det ju inte så mycket bättre i somras heller för den delen och när Micke och jag satt uppe i Dalarna i husvagnen på semestern och det även då kräkregnade så. Hittade Micke biljetter till Tomas Järvheden i november. Det kändes långt dit då men vi bestämde att ta av vår semesterkassa och köpa biljetter Regnet skulle hålla i sig vad vi kunde se då och nu med facit i hand vet vi att det gjorde det. Så i fredags var det dags för en kväll med Tomas Järvheden. Han är inte riktigt klok någonstans 🙈😂 men skattar, det gör man nästan hela tiden. 

I torsdags var jag barnvakt åt mina små tjejer. De fick som vanligt bestämma vad de vill att vi ska göra och oftast hamnar valet på att måla. Jag gjorde ju om ett av rummen på övervåningen till en ateljé åt Linnéa och det är där vi hamnar. Det blir många alster. Så nu är dags för den här mormodern att köpa nya dukar igen. 
Ser ni dalahästen i glas? Alltså jag hittade den bland IKEAs juldekorationer. Jag tycker inte det är just en juldekoration. Jag kommer i alla fall ha min framme jämt. Jag blev helt förälskad i den där lilla glashästen. Jag vet inte när det här med dalahästarna kom till mig. Det är ju bara tanter som gillar dalahästar eller är det för att jag är tant nu som jag börjat gilla dem 🤣😂

Nu ett tag har jag haft lite för mycket för mig. Jag tycker att det är svårt att prioritera vila, när det är roliga saker man gör. Det har gått i ett sen i torsdags. Förutom att jobba heltid så var jag barnvakt som jag skrev om ovan på torsdagen, fredagen var på på Järvheden, lördagen var det loppis runda med Lizette och sen hem och laga middag. För Linnéa har en vän från Kalifornien på besök nu i några veckor, som vi ville bjuda på lite svensk mat. Jag gjorde älgfärsbiffar med kantarellsås och potatis. Till efterrätt fick det bli hjortronsylt och vaniljglass. 

På söndagen firade vi Jesper som fyllt 30år. Eftersom mat är min grej, så är det  alltid en del av barnens födelsedagspresent från mig. Att jag lagar deras favorit mat. Jesper önskar sig alltid rotmos och fläsklägg. Det är ju inte så speciellt svårt att laga men det tar hela dagen. Linnéa och hennes vän stannade så även han fick prova det. Jag tror det var till belåtenhet både för honom och Jesper. För båda tog två portioner. 🥰 

Det jag inte hann med den här helgen, var att åka till min egen pappa på farsdag 😔 Jag grattade honom i alla fall och har tänkt att jag ska bjuda honom på lunch någon dag här. 

Som sagt efter den intensiva helgen så gjorde jag inte något när jag kom hem från jobbet i måndags. Konstrasten att vara hemma ensam med katten på måndag kväll, från huset full på söndagen är väldigt stor. Jag satt i soffan och kollade på TikTok i princip hela kvällen. Jag tror i och för sig att jag behövde det. 

På lördagen när Linnéa och hennes vän var hemma, så pratade vi en hel del om skillnaderna mellan USA och Sverige. Vi pratade väldigt mycket om mat. Det var några saker som han ville prova innan han åkte hem. Så nu ikväll när energin återkommit. Har jag bakat Lussebullar, gjort Janssonsfrestelse och Gubbröra så att han ska få smaka på både svenskjul och midsommar imorgon när de kommer och äter mat med oss igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar