Planerad återhämtning, släpa möbler och rökfri

För att bli frisk från utmattningssyndromet jag drabbades av 2018, har jag fått omvärdera väldigt mycket i livet och jag har lärt mig väldigt mycket. En av de viktigaste sakerna är: Även saker som man vill och tycker är roligt tar energi. Det kan kanske tyckas självklart men det är det inte. Viljan är verkligen något helt annat än vad den verkliga orken är. Har man sen också ADHD så är vila och återhämtning extremt tråkiga saker att utföra men för att det ska bli av har jag nu förtiden även planerat in återhämtning i min kalender. Så förra helgen var en sån helg. Nu betyder inte det att jag inte gör något men aktiviteterna ska ge återhämtning. 

Så till att börja med gick det bra. Det blev en lugn fredagkväll med god mat och mormor och Juni mys. Det bästa myset som finns 💖😍. Sen på lördagen åkte Micke och fiskade. Jag skulle bara damma lite, sen skulle jag måla och lägga pussel. När jag började måla, började jag rita upp hur jag skulle kunna möblera om på övervåningen. När den skissen var klar var det där med vila och återhämta sig helt borta 🙈. Istället började jag städa och släpa runt med möblerna själv så som jag alltid gjort. Sängar och soffor är ganska tungt att släpa på ensam men viljan är starkare än både kroppen och förnuftet. Nu blev det väldigt bra. Jag är super nöjd med mitt nya sovrum och gästrummet blev jättemysigt men jag blev också ganska så halt 🙈. Det jag kan konstatera är att jag fortfarande har saker att jobba på när det gäller det där med vila och återhämtning. 
På söndagen var det Vasaloppet, jag åkte inte. Min tradition är att göra lite lyxfrukost och kolla på TV. I år blev det räkmackor. 

Igår fick jag syn på Facebook att det var 10 år sen jag slutade röka. Det är helt klart ett av de bästa beslut jag har tagit i hela mitt liv. Det var så jäkla jobbigt att sluta så det är det helvetet jag gick igenom den första tiden utan cigaretter som fått mig att hålla fast vid att vara rökfri. För jag vill inte genomgå de första veckorna utan nikotin igen det räcker att ha gjort det en gång. Det räcker inte med viljestyrka, du måste också ha förmågan att klara av att plåga dig själv. 🙈

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar