Island, träning och min familj

Om allt går som planerat ska Gustav, Linnéa och jag åka till Island i maj. 

Jag är jätte nervös har aldrig rest ensam någonstans och knappt rest någonstans alls i mitt liv fram till i somras. Fast man måste ju våga eller hur! Jag har velat åka till Island sen jag var som Linnéa. Precis som Gustav och Linnéa var jag intresserad av vulkaner och den geologiska aktivitet som finns på Island. Gustav och Linnéa fick välja vart de ville åka EuroDisney eller Island. Utan att tveka valde de Island och nu är resan bokad och betald. Nu är det bara utflykterna som ska bokas. 

I morgon är det fyra veckor sen min operation och jag mår bra, lite tunna blödningar fortfarande men det är normalt. Igår drog jag försiktigt igång med träningen igen. Väldigt försiktigt jag lovar. Jag har skrivit ihop en plan som jag ska visa för sjukgymnasten när jag kommer dit. Det jag behöver få svar på är hur jag ska göra med min fot (hälsporren) Ska jag belasta genom promenader och utstå smärta till en viss gräns eller ska jag helt enkelt inte gå alls. 
Jag hoppas att jag får promenera trotts en del smärta. Jag älskar att gå med en ljudbok i öronen. Just nu lyssnar jag på boken En man som heter Ove och jag ler nästan hela tiden. Ljudböcker, jag säger bara det vilket underbart påhitt. Jag är ju dyslektiker så jag har inte läst så mycket böcker i mitt liv. Det har krävt väldigt mycket energi. Så hittade jag storytel!

(Klicka på bilden om du vill komma till sidan)
Jag har så många böcker som jag vill lyssna på att jag nu en period plöjt och lyssnat all ledig tid. Min hjärna får på något sätt ro av att lyssna som om den där inre stressen lugnar ner sig lite och det känns helt plötsligt inte lika tråkigt att ta mig för med saker som annars bär mig emot, som tvätt, disk och städning. 

Det går undan på andra håll också. Jag fick en återbudstid på vuxenpsyk igår, för en första bedömning. Träffade överläkaren där, en stel man som granskade mig från topp till tå, lyssnade på varje ord jag sa som om han vägde dem. Nickade då och då, ställde små frågor, bad mig fylla i några papper. Det kändes som om han lyssnade väldigt noga även om han inte sa så mycket. Sen lyfte han huvudet från alla papper och säger att han också tror att jag har ADHD eller ADD och att han skickar mig vidare för utredning. I detta första test hade jag inte så höga siffror på hyperaktivitet men nästan max poäng på uppmärksamhetsstörning och det ligger nog väldigt nära sanningen. Nu kommer jag få vänta i säkert ett år men bollen är i rullning. Detta är ett faktum som jag egentligen redan vet men det lättare att acceptera mina misslyckanden med att få vardagen att funka. Har jag nu ADHD/ADD måste jag säga att jag till och med fixar vardagen mycket bra egentligen och all min inre oro och stress kan få sin förklaring. Detta tror jag kommer hjälpa mig på sikt att kanske inte vara så hård mot mig själv. 

Livet rullar på och jag börjar få tillbaka balansen. Har som vanligt tänkt väldigt mycket men tycker det är okej att jag är en tänkare bara jag tänker och kommer fram till något inte bara ältar något.  

Jag har tänkt mycket på det där med att leva sitt eget liv fullt ut och om lycka. Hur lite andras liv och lycka har med mitt att göra.. Hur olycklig jag skulle bli av att kanske leva någon annans liv och hur olycklig någon skulle bli i mitt. Vi är ju så jäkla olika. 

Jag har skrivit om lycka förut och det finns så många kloka ord om livet , lycka och framgång. Vad är framgång egentligen? Är framgång pengar och fint jobb? Nja det kan det ju vara om det är det som är ens mål. Framgång i mitt liv är att vara precis där jag vill vara. Att när jag 75 år gamla tittar tillbaka på år 2014 och kan säga att jag inte skulle gjort något annorlunda. För det är så det är. Jag har gjort många val som inte innebär framgång i arbetslivet. Jag läste till tekniker men ångrade mig och valde att jobba med något som får mig att skratta hela dagarna och som ger mig massa tid över till de 7 personer som är viktigast i mitt liv min familj. Jag blir inte rik i pengar över den här framgången men den framgången ger mig ett rikt liv. 

Ja livet rullar på med att få ihop livspuzzlet. 

Linnéa och jag tragglar med läxor, några kvällar i veckan. Tjat om glömda stinkande badkläder man hittar i väskan, om skor och jackor i hallen, om rum som ska städas. Det är disk som ska diskas. Tvätt som ska tvättas, tvätt som ska vikas. Så en massa kramar, skratt, samtal, funderingar och frågor och så ännu mer kramar. Kattmat som är slut och mjölk som står kvar glömd på frukostbordet och surnar, lördagsgodis som ska handlar och en vacker blomma från min man. 

Ett glas Cava och en god middag. En som fyller år och önskar sig rotmos och fläsklägg och en mamma som självklart ställer sig och lagar detta även om det tar 4 timmar. Så tårar av trötthet och tårar av lycka och inte en enda sekund skulle jag vilja vara utan. Jag vill att det aldrig ska ta slut. Vill inte att barnen ska bli stora. Vill att det alltid ska vara som det är just nu! Tiden går så fort. 

Det är snart jul, jag försöker att inte säga det så här tidigt Micke och jag plockade nog höstens sista kantareller i söndags. Skogen var trollbindande vacker. 
Idag har jag varit och firat min pappa på farsdag. Han, Morris och jag tog en promenad på elljusspåret och pratade massor. Jag pratade med Morris också han vill gärna ha uppmärksamhet han också. Vi har en sak gemensam han och jag även Morris har troligen ADHD :) Han skulle dock få höga poäng på hyperaktivitet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar