15 år, cykel och teknik

Idag fyller vår Emil 15 år

Frukost på sängen och underbar sång från resten av familjen är vad man kan vänta sig när man fyller år i den här familjen. Hos den här femtonåringen var det inte moped som stod överst på önskelistan utan en gamerdator.

och eftersom vi då inte skämmer bort barnen i vår familj så fick han en. Nu är de kanske bortskämda men de är inte otacksamma och det är en stor skillnad. Emil var rörd till tårar när han fick den och jag vet inte hur många gånger han har sagt tack och att han älskar oss. Då är det roligt att ge bort något.

Så idag har alla varit här och firat vår femtonåring. Tack alla som kom och fikade idag. Jag tror sonen är väldigt nöjd med sin födelsedag!

Vet ni vad tics är? Det är en rörelse som är precis i gränslandet mellan ofrivillig och frivillig rörelse. Det kan se väldigt olika ut allt från rörelser till ljud. Det kan vara små eller stora rörelser. Det är vanligt hos barn med autism. Asperger är en så kallad högfungerande autism. Jag visste dock inte så mycket om det även om jag anat att de muskel ryckningar som Gustav har i sina axlar skulle kunna vara tics. Nu var det så att han själv tog upp detta med mig föra veckan. Så vi har tillsammans läst en massa saker om det. Att han kan så mycket om sitt funktionshinder och att han trotts asperger kan beskriva ett sånt här problem är verkligen bra gjort av honom. Han är så duktig och medveten, det kommer gå bra för min Gustav <3 
Här är han efter centrumfesten, målad som en kanin. Jag trodde han var en katt men det var väldigt noga att detta var inget annat än en kaninmålning! Han provade också på luftgevärsskytte den dagen..
och för att vara första gången får jag nog säga att han är väldigt duktig. Han har nog det i sina gener :)

Hittade den på FB så klart vart annars :)

Den är helt underbar tycker jag! 

Nu har jag invigt min nya cykel på riktigt. Körde ett sjukt tungt pass förrgår och kände mig ganska misslyckad med att kört på den sämsta tiden någonsin på min "vanliga" runda. 

Det var dock motvind men jag slet som ett djur och ändå blev det ingen bra tid. Efter vila och dusch pratade jag med pappa och då gick det upp för mig varför det var så tungt. Det handlar om cykelteknik och utväxling. Min gamla cykel har mycket längre utväxling än min nya. Så på gamla cykeln kan man ligga och dra även i motlut på högsta växel. Det gjorde jag med min nya också och fattade inte varför jag hade sån mjölksyra i låren. Jag trodde att jag tappat all kondition helt plötsligt att det var därför det var trögt och sen har jag ett pannben av betong så jag ger mig ju aldrig heller. Det är en fördel när man kämpar för något men också en nackdel för som sagt normala människor kanske slutar att springa när man tappar känseln i foten till exempel och då kanske slipper en del skador men jag fortsätter envist i alla fall jag. Så trotts att det gick tungt igår så tog jag mig runt och nästa gång ska jag prova att köra på en lite lägre växel så hoppas jag inte ska vara slut redan halvvägs och också få en bättre tid.

Målet är att ha cyklat minst 500 km fram till Tjejvättern 7 juni.


Igår spelade Micke bowlingmatch, efteråt skulle de ut och äta mat och dricka lite öl, de brukar göra det när det är slut på säsongen och eftersom jag är en så snäll fru så skulle jag hämta min man efteråt.  

Själv hade jag en trevlig eftermiddag med min syster. 
Vi började med att byta däck på hennes bil, eller hon bytte mest och jag kollade på, trotts det var det jag som var svartast om både händer och ansikte efteråt. Hur nu det gick till? 

Det blåste iskallt men efter några koppar kaffe var vi varma nog att ge oss ut och mäta sträckan som ska springas på StorforsRuset. 
Exakt 4 km är sträckan. Jag tar emot anmälningar om någon är intresserad. När vi kom hem blev det ytterligare några koppar kaffe innan syster åkte hem. 

Jag gillar att vara ensam ibland, jag har märkt att jag faktiskt har ett ensamhetsbehov och det var det jag tänkte bejaka eftersom Micke var borta och ingen av barnen ändå tänkte umgås med sin mamma. Louise var inte ens hemma och ni kan ju bara gissa vad Emil ville göra när han hade fått ny dator. Gustav ugglade på sitt rum och Linnéa hade precis hittat en gruva på Minecraft som hon bara var tvungen att utforska innan hon hade tid. Fast efter 2 timmar var jag färdig med att bejaka min ensamhet och höll i stället på att dö av tristess här hemma. Så jag bestämde mig för att en löptur i kräkregnen ändå var tvungen till att vara roligare än att glo på FB och inte ett enda liv hade jag kvar på CandyCrach heller. Ni förstår att jag tyckte väldigt synd om mig själv helt enkelt. 

Så jag sprang och sprang, allt vad jag kunde. Tänkte att jag skulle spurta det sista men jag hade inget mer att ge. Det blev ett rekord på lillrundan vilket jag är sjukt stolt över. 

Kolla hur min långfingernagel ser ut. Den liksom flagnar från fel håll. Jag vet inte om det kan vara psoriasis eller om det är nagelsvamp eller vad tusan det kan vara. 

Men med nagelfix och Lollo ser det i alla fall ut så här nu. Sen om det är bra för min konstiga nagel att man limmar på den.... 


det återstår att se när jag plockar bort lösnageln.

Jag fick en väldig fin överraskning idag. 
Pappas Gudde hade skrivit världens finaste brev till mig och så fick jag en cykeldator. Jag blev rörd till tårar. Tack <3 

Jag och Micke har installerat Emils gamla dator till vår TV. Jag älskar teknik bara den fungerar och tack vare Jesper så funkar det nu precis som jag hade tänkt mig och utan Jesper hade de stått i tidningen: Fyra barns mamma intagen på mentalsjukhus efter att att kastat ut dator genom ett oöppnat fönster på din bostad. Jesper kom som en räddande ängel liksom precis innan jag blev galen. Man ska kunna spela musik via Spotify på datorn och köra ut i de stora högtalarna i vardagsrummet. Man ska kunna se på bilder, film på stora TV via datorn, jag ska kunna sitta i soffan och surfa. Men jag hade inget trådlöst tangent bord. Men jag har verkligen världens finaste människor omkring mig och de snällaste vänner som finns. 
Så jag fick ett av Urban. Nästa blogginlägg kanske jag sitter i soffan och skriver! 
Nej nu tar jag mitt trötta jag och går och sover natti!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar