Traditioner, kålsoppa och ge av sin tid

När marken är över är det höst. 🍂🍁 Det brukar kännas i luften. Nu har det dock känts som höst sen 11 juli och nu helt plötsligt ska vi få sommarvarmt en vecka. Jag klagar så klart inte på det men upp och ner känns det. 🤪

För mig har alltid traditioner varit viktiga. Marken eller Oxhälja som den heter är en av alla traditioner som jag har. Marknaden i sig är kanske inte lika kul som man tyckte när man var liten. Det finns faktiskt mest skräp men jag köpte blommor, marknadsnougat och kokosbollar. Viktigare än marken är traditionerna som hör till. Som att koka kålsoppa och baka bröd och när också Lollo och Daniel skulle komma hem var allt perfekt. Sen blev både kålsoppan och brödet gott. Jag har alltid tyckte att jag är så dålig på att baka men jag har faktiskt blivit bättre på det. Det blev riktigt lyckat den här gången.  
Skogen är full av svamp och nu har även Trattisarna kommit. De är roligare att plocka än de vanliga kantarellerna tycker jag och de är lättare att rensa. Fast de säger de som äter svamp i min familj, att de gula är något godare. 

Delar av texten på mitten bilden försvann när jag la ut den så här. Så jag lägger ut den igen. Det är en av alla ADHD sanningar. Jag kan mycket om ADHD men det jag behöver lära mig mycket mer om är hur jag själv fungerar. Vad som får mig att må bra och framför allt vad som ska undvikas. Att veta hur man fungerar och varför är verkligen en viktig del i att få ihop livet när man har en funktionsnedsättning. Det är inte förrän ADHD-symtomen är ett funktionshinder som man får en diagnos. Jag kan störa ihjäl mig på alla med en släng av ADHD som många säger. Ja du kan ha symptom av ADHD speciellt stress ge många symtom som liknar ADHD. Skillnaden är att vi med ADHD har haft de här symptomen hela livet och det går inte över för att vi slutar stressa. Nu åter till texten på bilden. Detta är ett karaktärsdrag hos många med ADHD och detta kan verkligen ställa till det. Jag reagerar med en känsla på något och bristen på impulskontroll gör att jag handlar ut i från känslan att då sen hjärnan och förnuftet kickar in när man redan handlat ställer till det för väldigt många. Att du veta att det är så här jag fungerar och vad det beror på gör stor skillnad. Det ger en möjlighet att reflektera och även gör att man kan stoppa den där impulsen som känslan gav. 

När Lollo kommer hem och hälsar på har hon med sig sina katter. Hon har nu mera två stycken. Jag tycker det är helt otroligt att hon kan åka buss med de här katterna. Min Lillis kisse tycker kanske inte jättemycket om att ha besökare i huset men det går jättebra. Det var första gången som Nisse kissen var med. Han är så fin och vilken mysig katt. 😻 jag försökte kidnappa honom men Lollo ville absolut ha med honom hem 😂

Tänk att jag har fått äran att få vara mormor åt Ellie och Juni. I söndags var vi barnvakt åt dem. Jag vet att det betyder, fullt ös från de kommer till de åker hem. Så jag gick och lade mig tidigt på lördagen för att vara utvilad, så att jag skulle orka leka en hel dag och det gjorde vi. Det hade jag ju liksom inte tid med när mina egna barn var små. Man kunde inte leka en hel dag. Jag tänker att det är det som mormödrar är till för. Att ge det som föräldrarna inte hinner med. Jag tycker jag inte gjort något speciellt alls för tjejerna ändå älskar de att vara hos oss. Vill komma och sova över och vill vara hos oss. Fast när jag tänker så tror jag att det viktigaste och finaste som man kan ge både barn, barnbarn, vänner och andra människor så är det tid. 🧡 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar