El, svartvinbärste och gallsten

Om jag ska summera 2022 så har det varit ett bra år. Det har flutit på i ganska lugn takt, utan något större drama eller kriser. Utom el-krisen så klart som drabbat oss ganska hårt, just för att vi har ett stort hus. Vi har försökt att dra ner på vår el konsumtion och faktiskt lyckats sänka den med 7323 kWh från 2021 till 2022. Fast trotts att vi aldrig någonsin förbrukat så lite el i december som vi gjorde nu, slutade ändå räkningen på 19 800kr. 

Min Ellie har fyllt 7 år, hon fick en shoppingdag med mormor i present. Tänkt att en sån liten grej kunde göra hennes så glad. Kläder, smink, leksaker och grejer till hennes rum shoppade hon och sen åt vi på MC Donalds. Det blev helt enkelt en toppen dag för både Ellie och mormor 😍 Jag köpte med en klänning i regnbågsfärger till Juni och när hon fick den på sig förvandlades hon till Elsa från Frost och dansade och sjöng för oss. Dessa älskade barnbarn 💖

Jag hade semester mellan nyår och trettonhelgen, så förutom min shoppingdag med Ellie passade Linnéa, Gustav och jag på att åka och hälsa på farmor. Vi tittade på gamla kort. Jag var också till min helt fallfärdiga lilla sommarstuga och hämtade hem min Höganäs servis som stått där. Jag älskar den och det är väll helt onödigt att den står där som vi aldrig är. Så nu dricker jag mitt kvällste ur den härliga temuggen. Jag har börjat dricka te, jag har aldrig gillat det, nu fuskar jag lite och dricker endast svartvinbärste och jag har lite svartvinbärssaft i. Någon tyckte det var en galen kombo men testa, det är jättegott. 

Hur kommer det sig att jag börjat dricka te när jag aldrig gjort det i hela mitt liv innan? Jo jag var med om en inte så rolig upplevelse under in semester. Jag testade på att få ett gallstensanfall. Eller jag visste inte vad det var just när jag fick det men jag har varit till doktorn och allt pekar på att det var det jag fick. Det är faktiskt det värsta jag varit med om. Det gjorde så fruktansvärt ont att jag tuppade av. Jag kände att det var på gång så jag hann luta mig framåt mot golven men slog nog ändå i huvudet rätt rejält för ja var helt öm i pannan efteråt. Som sagt jag har fött fyra barn och jag kör hellre repris på alla förlossningarna i följd än att få gallstensanfall igen. Jag väntar på ultraljud nu och framtill dess är jag väldigt noga med vad jag äter. Jag är på riktigt livrädd för att råka ut för det där igen. 

Det sista jag gjorde innan jag skulle tillbaka till jobb och vardagen igen var att städa bort julen. Lika roligt som det är att ta fram alla julsaker och pynta, lika roligt att det att plocka bort det. Köpte mig en tulpanbukett också. För att få liten känsla om att det kommer komma en vår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar