Traditioner, Juleribbe och elpriset

Det närmar sig jul med stormsteg just nu, jag har inte julklappspanik än i alla fall. Några julklappar är beställda på nätet och är på väg till mig just nu. Några kommer jag behöva ut i julhandeln för att fixa. 

Det bästa med jul är alla traditioner tycker jag,  fredagen före advent brukar jag ta semester för att julpynta och sen när allt är klart och ljusen är tända provar vi årets glögg. I år får den godkänt av mig förra året var den verkligen hemsk och smakade tandkräm 🙈 Det är så mysigt med julpyssel och jag var i väg och köpte mig en Julros och gjorde ett litet arrangemang. Jäklar vad fina de är Julrosorna, det är ingen blomma jag köpt till jul förut den är liksom helt nyupptäckt för mig. 

När barnen var yngre var vi alltid i väg på julbord. Då tog jag alltid en bild på dem som jag sen gjorde julkort av och skickade. Bilden ovan är tagen för 12 år sedan men blir nostalgisk när man ser dem. Gud va små alla var. 

Förra veckan var jag och Linnéa till Karlstad och passade på att äta lunch med Emil. Det är det bästa jag vet att få vara med mina barn. 

En annan jultradition är det där med att åka till Norge och köpa Julribbe. Micke har lagat ordning Ribbe på juldagen ända sin vi träffades och det är en mycket GOD tradition. Förra året fick vi inte tag i någon för att gränsen var stängd pga pandemin och det såg ju ganska illa ut i år också. Fast vi har ju turen att ha världens gulligaste grannar. Som till vardags bor i Oslo men bor också grannar med oss ibland och de köpte med Ribbe till oss när det kom hit. Det känns som om julen är räddad. 

För 5 år sen när jag skulle fylla 40 år var jag och barnen till Teneriffa, varmt och skönt och jag kan inte säga annat än att jag just nu i den här jävla kylan längtar dit. 

I morse hade vi -17°C det är onödigt kallt tycker jag. Dessutom panikar jag över elen som jag har ett rörligt avtal på just nu. Har man då ett hus på nästan 300m² så drar det fort i väg när priset stiger. Så just nu undrar jag var den där globala uppvärmningen tagit vägen. Roligare saker än el kan man nu köpa för sina pengar eller hur? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar