Sommarsemester, Norge och allt annat

Semestern går mot sitt slut och den största anledningen till att jag inte skrivit något, är att vi haft påhälsning av åskan som tog både modemet och nätverkskabeln. Nytt modem har jag fixat men det där med att köpa en ny kabel verkar vara en svår uppgift 🙈 😂

En vecka återstår av min semester. Syster och jag tar med oss våra tjejer till Göteborg och Ullared nu under veckan. Det är nog det sista som jag hinner med den här semestern.

Micke och jag kom aldrig upp till Lofoten. Vi var en god bit på väg när vi fick bekymmer med husbilen. Semester var dock hur bra som helst ändå! Det är så vackert i Norge. Jag verkligen älskar min husbil. Sen vi bytte till en större, alltså den vi har nu så är det som att ha en sommarstuga på hjul. Det enda jag var väldigt missnöjd med när vi köpte den var färgen på dynorna som var hemsk.

Mices kusin Mona tipsade mig om muddväv från Rosahuset i Borlänge. Ett tyg som är som en tub.

Före

Efter. Jag är absolut ingen speciallist på att sy men detta var inte svårt och jag blev så himla nöjd. Det blev som en helt ny husbil.

En vecka var vi borta Micke och jag. Barnen klarade sig hur fint som helst utan mig och men kom längtan efter dem över mig men i det stora hela klarade jag en vecka väldigt bra. Det låter kanske löjligt, speciellt för de som har sina barn varannan vecka men jag har inte varit från mina barn längre än 5 dagar på 21 år så det var kanske på tiden faktiskt.

281 mil fick vi ihop under vår resa och då kom vi ändå inte upp till Lofoten. Allt tog mycket längre tid än vi räknat med och sen när fjädringen fram gav upp när vi körde in på campingen i Bodö bestämde vi oss att försöka ta oss hemåt istället för uppåt. Lofoten står kvar, så någon gång ska jag upp dit men det blir en annan gång. Nästa år bär det av söder över istället!

Fast vi kom väldigt långt upp och ändå och passerade polcirkeln. Så nu kan jag bocka av det på saker jag vill göra i livet.

Fiska i Saltströmmen kan jag också bocka av. Nu var jag kanske mer fascinerad av själva strömmen än fisket men med hjälp av min man så fick även jag upp ett par fiskar. Saltströmmen blev vårt sista besök på resan. Innan vi kom upp dit så hade vi hunnit samla några fler helt oförglömliga upplevelser.

Enligt min beräkning skulle vi åka ändå upp till Mo i Rana första dagen. Min tanke att 60 mil klarar vi att klämma första dagen, visade sig vara jättefel. Vi kom inte ens in i Norge förrän dag 3 på resan. Fast det berodde mest på att vi insåg att saker skulle ta mycket längre tid och beslutade oss för att ha semester och inte bara klämma mil varje dag. 


Utanför Tärnaby
Några mil in i Norge

Första stoppet i Norge blev vid Laxsjön. Där tänkte vi att vi skulle äta lite lunch med just där och då kom vi ihåg hur ofattbart dyrt det är att äta ute i Norge. 249 kr för en dagens lunch fick helt enkelt vara. Det blev en svindyr lunchmacka istället. Platsen var ändå en av de vackraste platser jag sett.

Första natten i Norge stod vi på en ställ plats i Sandnässjöen. Det var också en helt fantastiskt vacker plats.

Om jag hade kommit upp till Lofoten var Späckhuggare någon som jag hade en önskan att få se. Nu fick jag inte se några såna men när Micke stod och fiskade vid Sandnässjöen fick vi se såna här.

Tumlare tyvärr på långt håll och under så kort stund att jag inte hann få upp kameran men de var riktigt häftigt!

Anledningen till att vi åkte just till Sandnässjöen var för att vi skulle ta en båt därifrån till Myken där vi skulle hälsa på bekanta. Myken är en ö ca 8 mil ut i Nordsjön. Det tar över 3 timmar ut dit med båt.

Våra vänner Siv och Staffan bor på ön och jobbar på destilleriet som gör Myken Whisky

Här kokas det för fullt. Whiskyn läggs sen på tunna och lagras i många många år. Vi hade lite tur när vi var där, för precis då skulle en tunna som lagrats i 4 år tappas upp. Som ni förstår så händer detta inte varje dag precis.

Vi fick hjälpa till att fylla, korka och sätta på etiketter. Det gäller att ha tungan rätt i mun :)

Efter "arbetet" åkte Micke och Staffan ut på havet och fiska. Med tanke på vågorna så var det inte ett alternativ för mig som är så sjösjuk att följa med. Istället utforskade jag ön lite på egenhand.

Detta är utsikten för Siv och Staffans balkong. Häftigt va!

Fyren på andra sidan sundet.

Vill man ha helt lugn och tystnad ska man åka hit. Det finns inga bilar på ön och det man hör är fåglar och havet. Micke njöt av lugnet och stillheten till 100% och jag kom till en ny insikt om mig själv. Jag gillar också lugn och ro men inte på en plats jag inte kan ta mig från när jag själv vill. För det faktum att det inte gick någon båt därifrån förrän dagen efter fick mig att känna lite lätt panik istället för ro. Fast det var hur vackert som helst. Staffan som utöver att göra Whisky är kock lagade ordning fisken som Micke och han hade fått upp på turen de var ute. Jag kan säga att det är nog den godaste fisken jag ätit. Kan inte tacka Siv och Staffan nog för husrum, mat, dryck och en upplevelse vi aldrig kommer glömma.

Med oss från Myken fick vi en krabba som blev kvällsmat i husbilen. Från Myken åkte vi till Saltströmmen som jag redan skrivit om.
Sista stoppet på vägen hem blev i Brunflo, där hamnade vi av en slump på tutbingo

Det var riktigt roligt även om vi inte vann något.

Sen jag skrev sist så har jag både börjat och slutat med min ADHD-medicin igen. Blodtrycket steg så fort jag började med den igen. Jag mådde heller inte så bra den här gången. 


Jag har också tagit nya tyreodeaprover. Jag och doktorn är inte alls överens. Jag ville inte sänka dosen vid förra provtagningen för att för första gången på väldigt länge låg T4 närmare mitten av referensen. Doktorn anser dock att jag var övermedicinerad för att TSH var pressat. Hade jag varit frisk och inte stått under behandling och kommit in med det prover jag gjorde hade de ansett det varit helt normalt. Jag var dock en lydig patient och sänkte dosen. Vid senaste provtagningen hade såklart T4 sjunkit och ligger åter igen i nedre referens och min hjärndimma var tillbaka. TSH är fortfarande pressat och doktorn ville sänka dosen ytterligare. Hon skickade också en remiss till Endokrin i Örebro eftersom de inte tar emot mig i Karlstad. Den här gången tänker jag dock inte vara en lydig patient. Jag tänker se till att jag har energi och ingen hjärndimma. Om ni tycker det jag skrev blev rörigt kan jag kort säga så här. Sköldkörteln reglerar vår energinivå i kroppen för lite hormon och du bli slö, trött och deprimerad. För mycket hormon och du blir hyper, nervös och orolig. Jag har bara en enda önskan och det är att ha en normal energinivå och det har jag tänkt att jag ska få ha om jag så tvingas vara min egen doktor.

När jag har en normal energinivå vill jag göra saker, jag orkar saker och det tar inte all kraft från mig med det saker som jag måste göra. Det är två veckor sedan jag började ta den dosen Levaxin som jag själv anser mig behöva och ganska exakt två veckor efter det försvann min hjärndimma. 


Så nu har jag energi igen. Jag tog med mig Lollo och Ninni till Högbergsfältet i Persberg

Sist vi var dit för några år sedan var Tilas stoll stängt men nu var det öppet.

Har du vägarna förbi Filipstad så missa inte Högbergsfältet!

Vi tog oss en tur med båten också här om dagen. Eftersom Micke och jag kom hem nästan en vecka tidigare från vår semester än vi tänkt så blev det väldigt många fler dagar hemma. Jag har verkligen kämpat för att få med Gustav ut men han vill inte och säg vilken 17 åring som vill umgås med sin mamma.

Jag ska njuta en vecka till av semester innan allvaret börjar igen. Det är ändå ganska skönt när vardagen kommer tillbaka och tur är väll att man tycker det med tanke på hur mycket vardag man har mot semesterdagar. Det jag kommer sakna mest av allt är Lollo

Att få ha henne hemma så här under sommaren är helt underbart. För henne väntar nu sista året och ny lägenhet. Hon längtar jättemycket efter att få börja. Hon tycker att livet känns som om det satts på paus.

Jag går en spännande höst till mötes. Jag kommer få ett nytt jobb men riktigt hur det nya jobbet kommer se ut för min del är inte helt klart. På måndag är jag inkallad på möte och kommer får mer information.

Fast förhoppningsvis får jag någon mer dag att njuta av solen och ett glas bubbel på altanen. Jag känner mig i alla fall utvilad och pigg efter de här veckorna hemma.

Här är några fler guldkorn från min semester.

Min fina Malin var på besök!

Detta är min absoluta sommarfavorit!

Ninni och jag en dag på stranden i skuggan så klart.

Tyvärr har vi också haft en och annan dag som inte varit toppen

som allt för mycket påminde om förra sommaren

Den här maskinen är verkligen vår bästa investering någonsin.

Jag har umgåtts med mina favorit tjejer

Mormors älsklingar!!

Nej nu är det nog dags att fånga dagen eller var de säger... Ellie kommer hit om några timmar och då blir det fullt ös som vanlig med den tjejen. Idag är det verkligen perfekt väder för att inte ha speciellt stora ambitioner så jag tror inte jag ska ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar