ADHD-medicin, långfredastrav och genomförande mål

Jag undrar om inte någon varit in och stulit halva april för mig? Nu är påsk ledigheten slut också och jag är tillbaka på jobbet. Jag har haft en helt underbar ledighet faktiskt. Först och främst börjar jag vakna upp ur tröttheten +25µg Levaxin börjar göra lite skillnad.  

I onsdag var jag på återbesök hos min ADHD-sköterska. Planen var att höja min ADHD-medicin men den här gången var mitt blodtryck högt igen. Vi ser ingen anledning till att det är högt mer än att den kan bli det av medicinen så det vart ingen höjning just nu. Verkligen synd för jag känner mig hjälpt av den men känner också av att dosen är lite för låg. Det finns olika lösningar som vi nu tittar på men först ska vi avvakta två veckor och ta nytt blodtryck. Jag tror blodtrycket blir högt när min sköterska ska ta det för att jag blir nervös att det ska vara högt igen. För sen när jag tar det på jobbet är det normalt.

De fördelar jag får av medicinen är att jag orkar fokusera på ett helt annat sätt och att själva livstempot ,det som går i 180 km/h på mig skruvas ner lite. Jag upplever också mindre inre stress och mindre oro. Jag sover bättre och jag är inte sjukligt trött på morgonen. De biverkningar jag känner av är att jag blir trött på eftermiddagen (det beror på för låg dos) Jag blir också väldigt torr i munnen. Annars är det bara poseriva effekter som jag fått. 

Nu ska jag berätta om min lediga vecka.

Min Lollo kom hem i onsdags och följde med mig, Linnéa och Wilma på husbilsutflykt.


Det bar av till Vänern igen. Så fort vi var på plats välkomnades vi av campingkungen. Nästan alla campingar har en sån. De har säsongsplats och är ofta självutnämnda men de håller ordning, informerar och hälsar välkomna. Kungen på vår camping kommer alltid och informerar om när gillen vid sjöntänds och avslutar med att skåla med ölburken han alltid har i höger hand.

Vi gick inte ner till grillningen. För jag hade tagit med mig köttfärs och skulle köttfärsås. Vi hade en jättemysig kväll och dag.

Så vackert och rena sommarvärmen ute. Det blev en långpromenad innan vi åkte hem igen.

På fredagen var det långfredagstrav på Färjestad
 

Inga vinster för mig men god mat och trevligt sällskap. Vi är ett udda gäng som travar tillsammans. Den totala åldersskillnaden mellan äldsta och yngsta är 42 år.

Som sagt så är jag piggare och så fort jag blir det kommer lusten att börja träna, att få komma igång igen. Ändå är det svårt att göra det av flera olika anledningar. Rädslan av att bli yr och svimfärdig som jag blivit innan när jag försökte sitter i. Samt att det är svårt att låta bli att jämföra sig själv med vad man presterade innan.


Förutsättningarna har så drastiskt förändrats att jag inte kan ha några prestationsmål alls nu. Så kom jag och tänka på en sak som jag hörde för länge sen i Träningspodden. Det handlade om att man kan sätta upp olika slags mål. Det jag haft hela tiden förut är ju prestationsmål men det finns något som heter genomförande mål. Detta har jag nu ältat fram och tillbaka och sen tagit ett beslut. Mitt mål är nu att genom föra 10 träningspass med fokus på träningsglädje.

Så på påskafton genomfördes pass nummer 1. Jag fick så mycket mjölksyra i benen så jag kunnat få till en egen yoghurtkultur men annars gick passet över förväntan. Kroppen svarade bra och jag blev inte yr. Där emot ska jag jobba lite på själva förberedelserna till nästa gång. För det tog mig över en timma att bara få ordning på alla saker innan jag kom i väg. Jag lyckades spräcka tumnageln väldigt långt ner i nagelbädden som blodet droppade omkring mig när jag skulle pumpa cykeln. Det gör skit ont!


När jag kom hem fick jag besök av världens finaste lilla påskkärring.
Mormors älskling!  

Vi kan inte klaga på vädret den här påsken men det finns en sak som oroar mig, när det redan är sommarvarmt ute... måtte det inte bli en så helvetes varm sommar som förra året!!!


 
Växthuset är nu städat och ordning.

En annan sak som jag tror har med min ADHD-medicin att göra är att jag inte alls har haft samma panik över allt jag tycker jag måste få till när det är storhelg. Eller så är det bara ett tecken på att jag blivit äldre eller så är det tjatet från min kära make som säger att det inte är kycklingarna eller påskriset som gör själva påsken utan att vara tillsammans. Jag vet väll att han har rätt. I år kom det aldrig in något påskris och inte någon har frågat efter det heller.

Jag gjorde inte heller en hel påskbuffé i år

.
Utan det blev bara Jansson, skinka, ägg, sill och timjan kyckling. Det var ingen som gnällde över det heller utan alla sa att maten var jättegod. Igår kom Lizette, Urban och Ellie och lagade mat tillsammans. Det blev grillat kött och massa tillbehör. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar