90 åring, minimalism och LCHF igen

I lördags var vi bjudna till farmor på 90 års kalas. Hon hade gjort tårta, bakat bullar och kakor. Hon är min idol!
Det är verkligen inte varje dag man får gå på 90 års kalas och tänker jag efter så har jag faktiskt aldrig varit på något förut. 

Har ni kollat in den här sidan minimalisterna.se? Lollo säger att jag är den sista människan man tänker på när någon säger minimalism och det är kanske sant förvisso. Fast jag är väldigt imponerad av deras minimalism. Fru minimalist har haft ett helt shopping fritt 2018. 

Skulle du fixa det? Skulle du klara dig på de saker du har i ett helt år? Då menar jag saker, kläder, smink, smycken och heminredning. Hygienartiklar får man köpa. Jag skulle förmodligen klara mig i 5 år på det jag har. Jag skulle behöva köpa maskara och eyeliner men det är nog verkligen det enda. För jag hamstrar saker. köper alltid två när jag köper något även om jag bara behöver en. Även om jag nu aldrig kommer bli en minimalist så har jag faktiskt börjat tänka lite annorlunda och försöker återanvända saker som jag har. För som sagt, jag skulle förmodligen kunna inreda 3-4 hem till med det jag har. Så nu när jag skulle ha en ny lampa till sovrummet kom jag på att jag skulle fixa till lampan jag fått efter morfar.

Det fattades prismor men det fick jag tag i på loppis. Den blev så fin och jag är så nöjd med den. Prismorna jag kompletterade med kostade mig 75 kr  

Ett annat tips på hur man kan återanvända saker man redan har är Biltema sprayfärg.

Dessa var svarta från början men är sprayade med kopparspray för att passa i hallen på övervåningen. 

Nu gillar jag att shoppa så något shoppingfritt 2019 kommer jag inte att ha men jag har haft en shoppingfri februari och jag har också lovat mig själv att varje inköp ska bli mer genomtänkt. 

Vår nya soffa är verkligen ett sånt köp som jag tänkt igenom. Vi provsatt säkert 30 soffor innan vi tillslut bestämde oss för denna. Jag är så nöjd. 

Micke valde schäslong i sitt hörn och jag valde recliner i mitt. Bordet fick jag av en kompis till Lollo och dekorationerna på bordet... hämtade jag i mina egna gömmor. 

Jag har känt mig väldigt trött nu ett tag. Jag vet att det beror på för lite återhämtning och att det varit för mycket runt omkring mig. 

Att få umgås med den här tjejen det är återhämtning för själen. Min tanke var att jag skulle hämta henne idag när jag är ledig men nu har hon fått magsjuka lilla Snuttan min. Sist jag hade ledig helg var hon hos oss. Det är så roligt att ha henne. Vi stekte pannkakor till frukost, vi badade, byggde koja och en snögubbe. Så mycket kärlek!!!

Sist jag var hos min ADHD-sköterska så hade jag högt blodtryck. Jag som alltid haft problem med yrsel för att jag har lågt tryck blev verkligen jätteförvånad. Det i kombination med att jag har dåliga levervärden gjorde att jag inte kunde höja dosen på ADHD-medicinen jag provar just nu. 

Jag har fått lämna alla möjliga prover för att utreda vad som orsakar mina dåliga levervärden och jag är glad för det. För jag kände att de nästan tog för givet att jag hade alkoholproblem. Det har jag inte och proverna visade inte heller några tecken på att jag skulle ha det. Så nu har jag fått ta massa prover om det finns någon bakomliggande sjukdom istället. Vilket jag inte tror. 

I och med levervärdena och blodtrycket bestämde jag mig för att göra vad jag själv kan för att förbättra dem. Jag tänkte att jag skulle avlasta levern från socker och tydligen ska LCHF vara snabbaste sättet att få ner blodtrycket på.

LCHF är ju inte svårt att äta egentligen och för mig som ätit det av och till i 10 år var det inte ens jobbigt att dra igång. Så vad tror ni hände med blodtrycket efter 2 veckor på LCHF?

Från 160/100 till detta!!!! 
Jag lämnade leverprover igår men de har jag inte fått svar på än så det återstår att se. 

Som sagt så är jag väldigt sliten just nu. Jag har haft en jäkla förkylning och då slår min astma till så jag har har hostat i snart två veckor. Alla barn och vuxna är sjuka just nu och eftersom det är just då vi får mycket att göra på mitt jobb kan jag säga att det varit högtryck på Bemanningscentralen de senaste veckorna. 

Jag har jobbat 63 timmar på 8 dagar, just de dagarna i schema perioden är väldigt tuff. Fast som kompensation gör jag nu istället bara 27 timmar under de kommande 8 dagarna. Mitt kontor har också drabbats av en jättestor vattenskada. Så jag har fått flyttat runt hela veckan. Detta påverkar mig mycket mer än jag trodde. På jobbet har jag verkligen var sak på sin plats och när det inte varit så blir det väldigt rörigt i mitt huvud. Igår fick jag i alla fall veta att jag inte kommer kunna flytta tillbaka förrän om tidigast en och en halv månad. Så nu har jag fått ett tillfälligt kontor som jag städade och gjorde ordning åt mig igår. 

I torsdags var jag och Micke med och tog ett sista farväl av Emils flickväns pappa. Han omkom tragiskt i slutet av januari alldeles för ung. Emil har varit så ledsen och att se någon man älskar ledsen gör så ont i hjärtat. Mina tankar är hos Elin och hennes mamma. Jag vet ju precis vad det går igenom just nu. Emil är ett stort stöd för dem och jag är så stolt över honom!

Jag tror allt blir bra med mig bara jag får återhämta mig och det ska jag göra. Jag ska krypa ner i mitt soffhörn och kolla på Game of Thrones

Det kommer en ny säsong snart och eftersom jag precis börjat titta på den här serien så har jag en del att kolla i fatt.

Jag måste visa er mina naglar som jag varit hos lillasyster och fått fixade. 
Känns väldigt lyxigt att ha någon som fixar dem åt mig. 

Apropå återhämtning så kom Micke på en väldigt bra idé

Han köpte ett pussel när vi var på loppis sist. Vilken rogivande sysselsättning! Nästan lika bra som att meditera faktiskt! Speciellt när man är för stressad för att ens ha förmågan att meditera. 

Det är verkligen världens tristaste väder idag men jäklar vad det har tagit på snön av allt regnande. Jag börjar faktiskt längta efter vår nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar