Islandsresan

Vi har varit hemma i över en vecka nu och jag har återhämtat mig. Att resa bort betyder inte vila för mig och inte för min Linnéa heller. Våra stressade hjärnor blir mycket uppstressade just av att resa men får vi bara tid till vila och återhämtning så funkar det fint. 

Vi hade verkligen en bra resa och jag så stolt över mig själv som vågade göra detta. Att våga ta steget och göra sånt här som jag vill göra själv är ett mål jag haft i livet. Fegheten och rädslan ska liksom inte få hindra mig och det gjorde det inte heller.  

Så nu tänkte jag bjuda er på lite bilder från vår resa.   

På en del ställen på Island är det svart lava överallt.
Det första vi besökte var Blå lagunen. Det luktade svagt av svavel
och blåste iskallt utanför. Att komma från ett Oslo där det var 12°C varmt till ett Reykjavik där det var 2°C och blåste 10m/s nordlig vind var kontraster.

Linnéa frös så hennes täckjacka åkte på, själv trotsade jag kylan en liten stund. 


Fast inne i Blå lagunen var det varmt! Minst 40°C i vattnet och varmare på sina ställen. Det var helt fantastiskt härlig, vi beställde dricka och satt och drack. Det här är livet sa Linnéa som för första gången på den dagen kunde slappna av och njuta av nuet. 

Sängarna på hotellet var sköna och det var en av mina stora orosmoment. För efter vår vecka på Zakyntos i en säng som inte gick att sova i är hotellsängen en viktig del av resan. Linnéa hade dock lite ont i magen men jag misstänkte att det var av allt godis som jag köpt åt dem att ha på flyget. 

Andra dagen skulle vi åka Gyllenecirkeln ett måste om man är på Island. Linnéa mådde inte helt bra efter frukost. 

Så vi bäddade ner henne. Hon hade ont i magen och fick springa på toa. Jag skyllde åter igen på godiset och när vi skulle ge oss i väg på bussresan var hon tack och lov bättre trodde jag i alla fall. 

Islands natur är så annorlunda mot något annat jag sett. Det är kargt men ändå vackert. Höga berg och djupa dalar. Ibland ser det ut som om man hamnat på månen. 



Första stoppet var gejserområdet. Hjärnan ville inte tro på att vattnet i bäcken som rinner bakom oss faktiskt är omkring 90°C varmt men vi litade på vår guide och varningsskyltarna och lät bli att stoppa fingrarna i det.  

Att vattnet i en grop i marken på riktigt kokar är helt otrorligt! 


Stokkur

Som ni ser av filmen, blåste det ganska hårt och kallt. Så att det vid Gajercentret gick att köpa varm soppa passade väldigt bra. Det passade också bra för Linnéa som jag började inse inte alls var dålig bara av godiset. Hon hade nog fått magsjuka. För hon hade kräkts upp allt hon hade i sin lilla mage när bussen stannade vi Gejserområdet. Soppan verkade dock få stanna kvar i magen. 

Bussen gick vidare till Gullforsen

otroligt mäktigt att se! Tyvärr blåste det så till och med vår guide sa att det blåste ovanligt mycket. Jag har aldrig varit med om en sån här vind. Trotts det långa avståndet till forsen stänkte det vatten på oss i vinden. 


Gustav 



Ninni och jag med en snötäckt ej aktiv vulkan i bakgrunden. 

Landskapsbild men Eyjafjallajökull i bakgrunden. Islands största och aktiva vulkan. Det var den som ställde till det i flygtrafiken 2010 som ni kanske minns. Vi övade oss hela resan på att lära oss att säga Eyjafjallajökull

När vi på kvällen kom tillbaka till hotellet gick vi ut och åt. Jag åt fisk, det är också ett måste på Island. De har mycket god fisk. Maten var dock svindyr men det visste jag om redan som tur var. För tre personer gick det lätt på 800 kr för en vanlig middag. Natten till lördagen blev tuff för Linnéa, hon var jättedålig fick feber och kräktes. Magsjukan var ett faktum. 

Hon vaknade dock på lördag morgon och mådde bra. Så vi tog en promenad ute på stan. Reykjavik är en mysig liten stad. 


Upp i kyrktornet ville de

och så fick det blir. Utsikten var fantastisk där ifrån . Men tornet är inget för höjdrädda. 

Sen mötte vi Doris för en fika på stan. Doris bor på Island och vi har aldrig träffats men känt varandra på nätet i alla fall i minst 10 år. 

Det är konstigt att man kan prata så obehindrat med en person som man aldrig sett. 

Det blev lite shopping också 

Ett halsband med en lavasten.

Lördagen avslutade vi med en fin middag tillsammans med ett par från Kroppa där jag jobbar. De brukar handla hos oss och när vi kom fram till att vi skulle till Island samtidigt bestämde vi att mötas och äta middag. Det var jätte trevligt! 

Söndagmorgon reste vi hem tidigt och då snöade det så att snön blev liggande på backen. Det var faktiskt inte alls roligt att se och då greps jag lite av hemlängtan men då var vi ju faktiskt på väg hem. 

Allt gick bra även med flyget hem. Vi hade nära till bilen för jag hade lyckats köra fel när jag skulle parkera och hamnade i parkeringshuset närmast terminalen. Så en redan ganska dyr resa plussades på med en parkeringsavgift på 1200 kr. 

Sen hade vi "bara" 30 mil hem i bil men då sov Gustav och Linnéa nästan hela vägen och när vi kom hem hade Micke grillat kött och middagen var klart. Jag stupade i säng tidigt. Måndagmorgon var segt att ta sig ur sängen men det gick! 

1 kommentar:

  1. Så roligt att läsa om er resa och jättefina bilder :-) !
    Kram, Doris

    SvaraRadera