Smal till vilket jävla pris som helst!

Jag läste precis ett inlägg på Facebook: Jag är så hungrig, men ikväll får jag äta soppa. Bara att stå ut så länge!

Jag antar att personen som skrev inlägget kör 5:2 och har fastedag. 

Efter alla mina år av bantande och tillslut också insikter kan jag bara säga 

VAD FAN HÅLLER VI PÅ MED?????

Vi ska stå ut, svälta oss, må dåligt och vara yra. För att gå ner i vikt. Gå om kring i en dimma och frysa på grund av för lite kalorier på fastedagen eller rent av varje dag. Ja detta gäller inte bara 5:2, det finns gott om dieter som bygger på ett rejält kalori underskott och jag har provat dem alla! Att svälta kroppen är inte hälsosamt och det kommer det aldrig att bli, inte ens om du bara gör det i 2 dagar!  Jag blir faktisk väldig förbannad när jag tänker på hur det är. Hur fel det liksom blivit i samhället och hur det handlar om en smal kropp till vilket pris som helst. Det borde handla om ett sund, frisk och stark kropp och ett rikt liv men det gör det inte! 

Är det verkligen vår lott här i livet att halvsvälta, aldrig få känna sig nöjd glad och mätt. Varför äter vi människor mat? Jo för att vi behöver näring för att vi behöver kalorier varje dag. Ja vissa över äter och blir tjocka. Vad beror det på? Dåligt disciplin eller fel mat? Det beror på fel sorts mat och dåliga rutiner kring mathållningen. Jag vågar till och med påstå att överätning beror på en för söt och kolhydratrik kost. Fast samhället och media skuldbelägger alla tjocka som dåliga människor som inte har någon som helst disciplin och som lata. Ingen vill ju uppfattas som lat och därför kämpar vi som fan för att bli smala till vilket jävla pris som helst. Jag svär för det är så sjukt fel och så förbannat orättvis mot en grupp människor! Fel signaler sänds ut hela tiden och det lovas 5 kg på 4 veckor i våra dagstidningar. Det är så enkelt!! Fast det är inte enkelt, för vore det enkelt vore alla överviktiga smala! 

En sak kan jag lova dig!

Det finns ingen diet som funkar i längden om den innebär att du ska stå ut!

Så krass och bitter är sanningen. Det finns ingen quick fix! Det kan funka ett tag och en del lyckas så klart men det handlar om att hitta något som du kan leva med i resten av ditt liv. Gör små förändringar som du kan leva med. Ge dig själv tid och tålamod. Ändra inte allt på en gång, få in en liten ny vana i taget. Börja inte träna 6 dagar i veckan och äggbanta samtidigt! Kanske du kan börja med att du ska komma ut på promenad 1 gång i veckan. Byta ut kvällsmackan mot ett kokt ägg. Känn efter hur det känns och vad som är just ditt problem med maten. Jag kan inte äta frukt, jag blir så hungrig av det. Just frukt startar ett jättesug hos mig efter sötsaker så jag låter bli frukt nu. Blir jag sugen nu tar jag ett mellanmål ofta en bit ost eller lite skinka oftast går suget över då. Men du måste hitta det som funkar för dig.  

Jag är väldigt LCHF frälst och det är åt det hållet jag äter för att må bra. Fast jag tror inte på förbud. Att aldrig få äta något sött om det är det man önskar funkar inte livet ut. Att se en godsak som en synd med för bara ångest och bidrar till ett osund förhållande till mat och kanske också med föra hetsätning när man faller för den hårda disciplinen man ställt upp. 

En viktig detalj som jag tycker glöms bort eller överskuggas av snygga smala kroppar är vikten av motion. Det är bättre att väga 90 kg och orka springa 1 mil än att väga 60 kg och vara en soffpotatis. Fast lite tycker jag trenden i media ändå vänt mot att informera just om detta. Smal är liksom inte alltid samma sak som hälsosam! 

När jag bestämde mig för att leva ett hälsosammare liv, bestämde jag mig också för att sluta banta. Inga mer dieter som innebär svält. Jag har förstört mig kropp och ämnesomsättning så illa av 20 års bantande att jag inte går ner i vikt av svält längre. 1200 kcal/dag och motion 6 dagar i veckan gav inget resultat på vågen. 

Vågen ja, detta helvetes redskap som man ska kasta ut. Du måste sen tänka om helt och hållet och ge dig själv tålamod och eftersom ditt nya hälsosammare liv ska fortsätta hela livet är det ju inte bråttom att se resultat på en våg utan att känna det i kroppen måste vara det viktigaste.  

Vad vill kroppen ha? Ja inte vill den ha svält i alla fall. Det skapar många dåliga saker i din kropp. Du stressar kroppen, du stänger av ämnesomsättningen och kroppen sparar på den energi den har. Du tillför inget positivt till din kropp genom svält. 

Kroppen vill ha!

Näring:  Du måste hitta din egen balans här. Näring i form av mat, riktig mat. Jag tänker så här om mat. Om jag först och främst ser till att ge kroppen bra mat som innehåller mycket näring kan jag någon gång då och då äta något onyttig. Men först och främst ska kroppen ha mat!

Motion: våra kroppar är gjorda för att röra oss. Hjärtat behöver tränas och få slå lite fortare då och då. Fast det är också viktigt att man som motionär ger kroppen tid för återhämtning! 3 gånger i veckan kan vara en rimlig nivå för oss vanliga dödliga som inte är elitmotionärer. 3 gånger i veckan ger också bra tid för återhämtning och brukar gå att få ihop med barnen, jobb och hemmet och allt vad det innebär. 

Sömn: detta är nog vad kroppen behöver mest av allt och något som jag aldrig prioriterad förr. Jag tummade alltid på min egen sömn för att hinna med alla måsten. När jag vände på det och bestämde mig för att prioritera sömnen istället, fick jag faktiskt ett helt annat liv. Alla de där måstena som jag höll på med långt in på nätterna hann jag helt plötsligt med på dagarna för jag var utvilad och orkade. Så viktigast av allt för att du ska orka med ditt liv är sömn. 

Sen är det många som har svårt att sova och vanligaste är att man inte varit utomhus något på dagen och att man helt enkelt varit för inaktiv. Tyvärr är det många som har ont i kroppen och har en mycket försämrad sömn pga värk men nattsömnen blir inte sämre för dessa människor av att vara ute i dagsljuset en stund varje dag.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar