Prestationsprinsessan, tråkjanuari och sprayfärg

Det var super skönt att vara långledig över jul och nyår men jag hade hur mycket jobb som helst när jag kom tillbaka. Så jag vet inte riktigt om det var värt det?

Jag och min chef hade medarbetarsamtal förra veckan. Jag tror att det sparas in på de flesta arbetsplatser nu och det betyder att alla har får mer att göra. Så det är inte unikt för mig. Jag vet att jag kan mitt jobb och att jag är bra på det jag gör. Jag fick så mycket beröm, för det jag gjort det senaste året att jag nästan blev generad 🙈 Hon sa dock en sak som jag själv vet ställer till det för mig och som gör att jag stressar. Hon tycker jag är för serviceinriktad 🙈 och att jag måste säga nej och inte hög prestera hela tiden. Jag vill gärna göra allt jag får till mig och gärna så snabbt som möjligt. Jag vet att jag är och förmodligen alltid kommer vara en prestationsprinsessa. Vilket tar kol på mig i längden som jag fått erfara allt för många gånger i livet. Så här om dagen efter att jag bara ville gråta när jag slutat för dagen. Bestämde jag mig för att använda en annan av mina talanger över analysering för att komma fram till något bra. Det resulterade i tre konkreta förändringar av mitt arbetssätt och jag tror de här tre tipsen kan vara bra för många.

❤ Ha mailen avstängd under arbetsdagen tills du har planerad tid att svara på mail.
❤ Ha telefonen avstängd när du inte har telefontid.
❤ Starta dagen med att planera den.

Januari är väll en jävligt tråkig månad. Jag brukar alltid tänka att november är den tråkigaste månaden och därför har jag brukat planera in event och roligheter som vi gör då. Fast november är ju inget i tråkighet mot januari. Den tar liksom aldrig tar slut och inte en enda rolighet att se fram mot hade jag planerat in. 

Nu är i alla fall januari slut och jag är trotts allt ganska bra att glädjas åt det lilla. Eller jag vet inte om det är det jag är bra på men något är det trotts allt som gör att jag har förmågan att kunna vända saker till något bra. Jag har en positiv grundinställning till saker. Jag läste ett inlägg på FB här om dagen från en bekant som skrev: Livet suger och varför ska jag alltid ha sån jävla otur med saker? Jag tror hela sanningen i varför hens liv suger ligger i exakt den meningen. Klart man kan ha otur med saker. Fast du är din egen lyckas smed som min mor brukar säga. Det är bara du själv som kan göra dig lycklig och tror du att din olycka/lycka beror på andra har du tagit ifrån dig själv makten att göra något åt din situation. Mamma har har lärt mig att göra det bästa av varje situation och jag är så glad för att jag fått med mig det. 

Så därför ska jag nu berätta om vad jag gjort under under tråkjanuari för att inte tycka att livet suger 😊  Lite bilder först då
Jag har varit barnvakt åt mina två favorit tjejer och är det något som piggar upp så är det dom. Jag vet i alla fall att jag lever när de varit på besök. Jag lekte faktiskt aldrig med mina egna barn när de var små på det sättet som jag gör med små tjejerna.

Jag har funnit en ny hobby. Spraymåla saker. Det började med en serveringsvagn jag köpte på loppis. Då insåg jag att sprayfärg har exakt lika lång torktid som jag har tålamod. Jag fick verkligen lägga band på mig för att inte börja spraya överallt. Jag rekommendera andningsmask eller att man sprayar utomhus. Jag hade eller gjorde inget av det. Det luktade sprayfärg i hela huset, fast jag höll till i källaren 👎

Det har blivit några promenader under januari men halkan är verkligen ett problem. Vintern är väll otroligt vacker när solen skiner. Det kan man inte komma ifrån. 

Ni vet att jag skrev om att Néa hade en vän på besök i Kalifornien. Saken är den att han är mer än en vän. Jag gillar honom jättemycket och väldigt snart åker hon till Kalifornien och hälsar på honom. Hon ska åka själv och blir kvar hos honom i två veckor. Jag är så otroligt glad för hennes skull. Vilket äventyr hon kommer får vara med om. Fast mammahjärtat vill ju inte att hon ska hamna i USA i framtiden. Fast egentligen är det ju viktigast att hon är lycklig. ❤️      

Jag vet faktiskt inte om jag upplevt så här mycket snö under min livstid som vi har nu? 

I mitten av januari var det 26 år sedan jag blev mamma för första gången. Då kom hon till världen min lilla Lollo. Vi var och hälsade på henne och fick fika. Se i helgen kom Gustav hem och stannade hela helgen. Det är mysigt när de kommer hem så där och nu har jag börjat vänja mig med att han flyttat hemifrån

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar