Elpris, ny höstgarderob och matmarknad i Örebro

Hela hösten och vintern 2021 och 2022 hade jag ångest över elpriset. Har man rörligt elpris, stort hus, en underdimensionerad bergvärmepump och ligger på en årsförbrukning på mellan 28 000 - 32 000 kWh. Då förstår ni säkert varför det varit ångest framkallande. I våras köpte vi en luftvärmepump som ska hjälpa till med värmen och nu har jag bundit vårt elpris. Förmodligen kommer det gå att binda till ett ännu lägre pris om jag väntat men jag kände att jag ville ha detta klart nu. Jag ska ärligt talat säga att det kom en tår i ögat av den lättnad som jag kände när jag gjort klart avtalet. Det är inte billigt men nu vet jag vad det kommer att kosta. Så nu hoppas jag att detta ska kunna ge mig ett slags lugn och mycket mindre ångest i höst och vinter. 

Innan jag blev sjuk i utmattning 2018 så tränade jag ganska mycket. Det har varit så svårt att komma igång med något igen. För mig som har adhd så är det allt eller inget. Det har ju häller inte bara varit en sak, som har förändrats sen 2018. Förutom utmattningen har jag ju också fått hypotyreos, diabetes och psoriasisartrit. Det har varit stora förändringar fysiskt men att drabbas av kroniska sjukdomar har också påverkat mig psykiskt. Det har ibland känts helt meningslöst, när jag inte kan träna hårt. Då har jag alltså inte tränat alls. Nu tror jag att jag hittat något som kan fungera. Målet är att röra på mig två gånger i veckan i 10 veckor. Så promenader räknas. Det är ju bättre än inget alls. Jag kan i alla fall bocka av första veckan som genomförd. Jag fick med mig Micke ut första gången och Linnéa den andra. Jag ska så klart inte bara hålla på i 10 veckor man jag tänker att jag börjar så här för att komma igång. 👍🏼

Jag är inte speciellt modemedveten men jag såg en video från en stylist på TikTok. Hon gav ett mycket bra tips, som kändes rätt för mig. Det första man ska göra är att sluta handla nya kläder utan plan. Sen skulle man inventera det man har. Laga sånt man gillar, hitta nya kombinationer och sen bara handla sånt som fattas. När jag hade gjort det kom jag fram till att jag behöver nästan ingenting. Ett vitt skärp och ett par grå byxor var faktiskt allt jag behövde just nu. Sen sydde jag om en Desigual klänning som "krympt" 🙈 och som nu istället blev en kjol 👍🏼 Jag lagade några tröjor men framför allt plockade jag bort sånt som var trasigt och sånt som inte passar. Jag fick en väldigt "ny" och uppdaterad garderob så här till hösten. Det är roligt med kläder och att testa lite nya kombinationer och färger var riktigt kul  

Vet ni vad som är det bästa med att ha vuxna barn? Det är att få spendera tid med dem och få vara med på deras resa i livet. Jag har den stora lyckan att jag har 6 stycken barn också. I helgen åkte jag, Lizette och små tjejerna till Lollo. Jag fick äntligen träffa Nisse kissen som verkligen var en stor fluffig kopia av sin syster Zelda. Vi gick på matmarknad och hade en toppen dag tillsammans. 
Jag köpte parmesanost, jordgubbsvinäger och Havtorn marmelad. Vi har också så jäkla mycket plommon hemma. Vi har nog aldrig fått så mycket plommon som i år. Jag ska göra marmelad för det är fantastiskt gått till både parmesan och mögelost. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar