Undantag, midsommar och bröllopsdag

Sommar och sol och för aningen för varmt för att göra något annat än att åka båt eller bada. Tyvärr är det någon vecka kvar till semestern så jag kan inte riktigt roa mig med att bara bada hela dagarna. Fast när jag har varit ledig då har jag passat på. Är det inte det som är typiskt för oss svenskar? Vi passar på? Det gör att sommaren känns som ett undantag för allt tycker jag. Man äter inte som vanligt, det blir ofta kall mat och man äter senare på kvällen. Jag tappar också nästan helt intresse för mitt hem. Alla planer på att renovera, tar liksom lite paus. Fast jag tycker ändå att det inte gör så mycket, för det är väll som sagt det som är sommar.  
 
Det är inte bara vardagen hemma sommaren är annorlunda, i torsdags gick jag och några kollegor ut och åt lunch på Hennikehammar (det är så vackert där ute) Många av oss träffas inte förrän till hösten igen. 

Sen blev det midsommar och jag fick hem alla mina barn. Jag är så glad att de vill komma och fira med oss 💖 Dalafolket kom också som vanligt. Jag gillar traditioner. Jag inser mer och mer vad viktigt det är för mig. Jag stod i köket hela förmiddagen och gjorde förberedelser. Jag hade små tjejerna hos mig och de hjälpte till efter bästa förmåga. Jag har ett helt annat tålamod nu än när mina egna var små. De fick dela alla ägg och det höll de sig roade med jättelänge. Det krävde lite mer städning efter än om jag själv fixat det men det får man ta. Ellie Skruttan hade gjort ett halsband till mig med rosa och lila pärlor och sen stod det 💖Mormor💖 precis så, mellan två hjärtan. Kan man bli mer rörd tror ni? 

Micke och jag har varit gifta i 10 år. Vi tänkte vi skulle gå ut och äta och göra något speciellt men detta var dagarna före midsommar och Micke hade ett enda mål och det var att bygga klart så mycket av vår nya altan så att vi skulle kunna sitta på den på midsommarafton. Så vi firade hemma och det var inget fel på det. Jag gjorde entrecote, potatisgratäng och rödvinssås. Jag överträffade mig själv  faktiskt. Även om jag vågar påstå att jag är bra på att laga mat. Är det ju inte alltid man får till allt precis som man vill ha det men det gjorde jag den här gången. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar