Tröttheten, Oxhälja och nytt jobb

Ända sen jag drabbades av utmattningssyndrom och allt annat skit jag fick på köpet, har jag haft svårt att acceptera att det faktiskt är det jag drabbats av.

Inte förrän nu när jag börjar bli frisk kan jag se hur sjuk jag varit. Sen dess har jag kämpat för att hitta en hållbar livsstil. Jag har fått lov att lära mig att tänka om och tänka till kring det mesta i mitt liv. Det som är absolut svårast är att inte bränna den energi jag lyckas samla ihop. Det är ett misstag jag gör gång på gång och vad händer då tror ni? Jo jag drabbas av ett bakslag, för det finns inga reserver kvar.

Förr kunde jag bita ihop och lägga i en växel till när det behövdes. Nu finns inga växlar och ingen energi som lagrats. Man skulle kunna säga att förr hade jag ett konto med hög kredit. Jag kunde plocka ut mycket mer än jag stoppade in. Nu kan jag inte ens få tillbaka allt jag sätter in. Efter semestern hade jag ganska mycket på ”konto”.

Trotts att jag är så medveten om hur det funkar sen jag blev sjuk så har jag så mycket vilja när jag har lite energi. Så utan att tänka har jag kört på lite för mycket under de senaste veckorna.

Så på lördag när jag kom hem från Oxhäja var jag helt förlamad av trötthet. Då menar jag verkligen förlamad. I söndags satt jag i soffan hela dagen. Jag hade så mycket planer för den dagen och så mycket vilja men ingen energi alls.

Idag är jag lite piggare. Jag har ägnat de senaste dagarna till återhämtning. Det kommer behövas många fler dagar innan jag lyckats samla på mig lite energi igen. Det nya är i alla fall att jag är medveten om det, att jag inte blir så nedstämd av att bli orkeslös utan jag kan förstå sammanhanget och så småningom kanske jag lär mig att inte ta ut allt från "kontot" på en gång.

Även om priset är blev lite högre än jag räknat med så har jag både fått mycket gjort och haft roligt. Mina två lediga dagar förra veckan ägnade jag åt att städa, rensa och sortera. Jag var på loppis och köpte en hylla till mitt hobbyrum. Det blev verkligen jättebra när jag väll fick hyllan på plats.

Som jag skrev så var det alltså Oxhälja (Filipstads marknad) den här helgen. Enligt tradition ska det då kokas kålsoppa. Det ska göras från grunden. Fläskben ska kokas och egen buljong ska tillverkats, kål ska stekts med smör och sirap och när allt är klart blir det den godaste soppa du kan tänka dig. Lollo åkte till och med hem från Örebro för att få mammas kålsoppa och gå på marknaden.

Elliebus gillar också marken!

Förutom den fysiska utmattningen som blev en direkt följd av att jag kört på för hårt är det mycket annat som händer just nu.

Jag står inför en spännande höst som jag ser väldigt mycket fram mot. Jag har fått ett nytt jobb!! Ja jag är jätteglad även om det låter som att jag tycker det är till besvär för att jag blir så trött av förändringar. Jag är inte bra på förändringar även om de är positiva. Så är det förändringen i sig som blir tröttar ut mig.

Vad är det då jag ska jobba med nu? Jo jag har fått jobb som avgifshandläggare för äldreomsorg och funktionsstöd i kommunen. Det ska bli väldigt roligt! Jag kommer få helt nya arbetstider och det bästa av allt är att jag inte kommer jobba helg och rödadagar något mer.

Att få vara ledig rödadagar är nog det som känns bästa tror jag. Det är som om det är viktigare nu när barnen är äldre än när det var små för att nu är det kanske enda gången jag träffar de alla samtidigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar