Tidsinventering, konfirmation och baby shower

I morgon är jag ledig och då är min plan att göra så lite som möjligt eller att göra sånt som ger mig energi. Det har varit mycket ett tag nu. 

Förra veckan var jag till min arbetsterapeut och vi började jobba med balans i livet mellan aktivitet och vila. Det är viktigt att prioritera när det är mycket omkring mig. För att göra det tydlig hur mycket tid som egentligen finns började vi med en tidsinventering.. Ett dygn har 24 timmar. Min dag börjar 05:00.

Sen började vi räkna bakifrån och utgå från hur mycket sömn man behöver.

7-8 timmar behöver jag sova om det ska vara optimalt för mig. Så klockan 22.00 ska jag alltså ligga i min säng och släkt lampan. Personer med ADHD behöver oftast lite mer sömn än andra för att fungera. Just sömnen är någon som jag genom åren inte varit så noga med. Har jag haft mycket att göra är det den jag prioriterat bort. Nu vet jag bättre. För att få livet att fungera så måste sömn prioriteras före allt annat.

Efter att vi gjort hela tidsinventeringen stod det ganska klart att det inte finns så mycket tid över. Det finns också saker som måste göras och när vi hade identifierat vilka som var verkligen måsten och måsten som man kan tumma på och sänka kraven kring. Blev det ännu mindre tid kvar.

För mig var detta en väldigt nyttig genomgång. För det gör det lättare att se en rimlighet i de krav jag ställer på mig själv. För min del handlar det om ca 1-2 timmar per dag efter jobbet som jag har tid över. Det är också så att den tiden inte alltid finns att lägga på mig själv. Vill någon av mina barn ha hjälp eller bara få prata en stund så kanske det vissa dagar faktiskt inte finns någon tid över alls. Så att då ställa den tiden i relation till vad jag tycker att jag borde hinna, göra och prestera är en viktigt insikt.

Linnéa har konfirmerats. Konfirmation i kyrkan är verkligen inte det roligaste man kan vara på i kyrkan men den var trotts att den var en och en halv timma lång så var det en fin konfirmation med sånger och skådespel


Jag passade på att ta lite kort när alla barnen var samlade för en gångs skull

Här är de alla de mina, barn och barnbarnet. 

Efteråt hade vi hyrt en lokal där vi samlades och åt smörgåstårta och tårta. Om konfirmationen inte var så rolig så tycker jag verkligen väldigt mycket om när vi samlas och sitter ner och fikar alla tillsammans. 


Micke och jag gick upp ganska tidigt i lördag. Emil och Elin har köpt en lägenhet tillsammans som de fick tillträde till i fredags.

De är så fina <3 Jag var så klart jättenyfiken och så hade vi lovat och köra Emils grejer till honom. De var en jättefin lägenhet de köpt. De är så fantastiskt att få vara med och se på när de skapar sig ett hem, sitt första riktiga hem. Jag minns ju själv hur den känslan var.

Förberedelserna har varit många och smusslandet stort.
I söndags överraskade vi en inte ens anande Lizette med en baby shower. Det var så kul just för hon hade inte misstänkt något. Nu är det mindre än en måndag kvar till hon ska komma lilla Juni. 

Om ni undrar hur det går för mig med blodtryck och ADHD-medicin så går det bara sådär! Jag är dödstrött på morgonen och mitt dåliga morgonhumör har kommit tillbaka. Jag försöker att skärpa mig och jag lyckas för det mesta men innan jag fått i mig kaffe försöker jag att inte prata med någon. Ofta är jag uppe själv när jag går upp som tur är. Blodtrycket har gått ner något så är nu bara mina njurar som de ska så får jag nog börja med blodtrycksmedicin och ADHD-medicin samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar