Mobil bloggande, depression och nyårslöfte

Nu när jag kommit på att det faktiskt inte är så jobbigt att skriva blogg inlägg från mobilen kanske jag kan få fart på min blogg igen.

Jag bad mina fb vänner att ge mig ett ord att ta med mig in i 2019. Ordet var tvungen att börja på samma bokstav som personens namn.


Jag fick så många bra ord!

Med lite tillförsikt tror jag 2019 kommer bli ett bra år. Det bli förhoppningsvis året då jag orkade börja träna igen.

Under våren kommer jag förmodligen byta jobb på ett eller annat vis. Jag kommer inte byta arbetsgivare men det kommer bli en stor omstrukturering. Jag vet inte om jag kommer jobba kvar på social sidan eller om jag kommer jobba på personal efter detta. En både spännande och lite skrämmande förändring.

Jag har fått väldigt många nya insikter ADHD-diagnosen. Hur säker jag än var på att få diagnos. Så är det mycket som jag faktiskt omvärderar nu. Speciellt synen på mina egna depressioner. Jag har nog hela tiden sett på dem som om jag har en oförmåga att vara glad. Att liksom få papper på att de orsakas av min ADHD gör ändå lite skillnad och att depressioner orsakas av brist på vissa ämnen i hjärnan. Lika lite som man kan råda över om man får hormonbrist i kroppen kan man råda över om man får brist på de tre viktigaste signalsubstanserna för vårt välbefinnande, Serotonin, Noradrenalin och dopamin. Jag har fått börja med en medicin för min ADHD den är inte centralstimulerande som många ADHD-mediciner är utan den här höjder dopaminet och noradrenalinet. Jag har nu ätit den i två veckor och jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är över den här medicinen. Jag känner mig som mig själv igen. Så här har jag inte känt mig sen långt innan jag drabbades av sköldkörtel problemen. Jag har heller inte haft några biverkningar att tala om. Kände mig lite speedad i början man det har gett sig nu. Att få vara sig själv och känna livet i sig som Madicken sa är underbart. Speciellt när det var så länge sen som jag gjorde det!   

Ett nyårslöfte har jag faktiskt avlagt. Jag ska göra en hälsofrämjande sak varje dag. Jag vill äta bättre och verkligen försöka låta bli mjöl. Eftersom jag till och med är glutenintolerant så borde jag verkligen inte äta det men det kan kan göra av mjöl är ju sjukt gott som bullar och kakor. Jag ska i alla fall minimera intaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar