Jag har ADHD

Snart 42 år gammal har jag nu fått min ADHD-diagnos. Jag var ganska säker på att jag skulle få en diagnos och tänker att mitt liv säkert varit annorlunda om jag fått den tidigare. Jag kanske inte hade pressat mig så hård som jag gjord. Fast å andra sidan kanske jag inte varit där jag är idag heller.
 
Jag ska försöka förklara lite kring ett vanligt missförstånd om ADHD och med hjälp av det försöka förklara vad det innebär och varför det är viktigt att få diagnos.
 
Något som personer med ADHD-diagnos ofta får höra från andra när man berättar om sina symptom är: Då har jag också en släng av ADHD.
 
Det är faktiskt sant, alla har en släng av ADHD men var på skalan ligger du?  

ADHD är Uppmärksamhetsstörning, Koncentrationssvårigheter, impulsivitet och hyperaktivitet. Detta har alla ibland och i olika situationer. Därför kan de flesta känna igen sig i de symptom som beskriver ADHD. Just på grund av detta är det många som har en släng av "ADHD" Fast för att få diagnos har du inte "en släng av ADHD". Du har så stora problem med uppmärksamheten, koncentrationen, impulsiviteten och hyperaktiviteten att det innebär ett hinder i vardagen och arbetet. Sen att gränsen mellan ADHD-drag och diagnos inte är knivskarp gör också att begreppet blir luddigt.

Jag ligger alltså så högt på ADHD-skalan att jag fått en diagnos. Mina problem hindrar mig i min vardag och har gjort det hela mitt liv. 

Jag lider av stress och inre oro, det är mina två största symptom på min ADHD. Jag har också haft de problem jag har ända sen jag var liten. Jag har dock under årens lopp hunnit utveckla en massa strategier för att få mitt liv att fungera. Jag är högpresterande och har orimliga krav på mig själv. Det jag hoppas på nu är att lära mig använda mig energi på ett sunt sätt. Ett sätt som gör att jag inte drabbas av utmattning i samma utsträckning som jag gjort tidigare.

Alla människor är olika och det är personer med ADHD också. Därför har inte  personer med ADHD svårigheter med samma saker. Det skiljer sig väldigt mycket hur ADHD yttrar sig. Det i sin tur beror på väldigt många faktorer som uppväxtförhållanden och intelligens med mera. Lika många faktorer som påverkar och formar alla andra människor.

Senare i december ska jag tillbaka till min läkare för att vi ska göra upp en plan för hur jag ska kunna få hjälp med det jag behöver ha hjälp mig. Jag kommer skriva mer om det men jag hoppas att du med detta fått en större insikt i vad en ADHD-diagnos är.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar