Knäont, matte och bra val

Söndagmorgon! Mina trollungar sover fortfarande, nu är det jag som väntar på dom. För 10 år sen var det dom som väntade och tjatade på mig att gå upp. Herre Gud vad jag var trött på den tiden. Ständig sömnbrist gjorde mig inte till mitt bästa jag precis. Nu har jag oftast inga som helst problem på morgonen. Vilket faktiskt känns lite orättvist, det var ju när de var små jag hade behövt att vara pigg! 

Snart har hela april passerat och i morgon fyller min älskade make år. 

Jag har inget stort planerat åt honom men firad ska han bli i alla fall. Jag har honom hemma just nu. Det låter bättre än vad det är, eller jag tycker om att ha honom hemma men inte orsaken till att han är hemma. I helgen drabbades han av ett ryggskott och vi fick åka till akuten. Han är på bättringsvägen nu men jäklar vad ont han har haft. Jag har verkligen lidit med honom och jag hoppas verkligen att jag ska slippa drabbas av samma åkomma någon gång i mitt liv. 

Min träning rullar inte på som jag tänkt mig. Jag provade att cykla i tisdags och efter bara 1 mil gjorde det ont i mitt knä. 

Satte mig här och kollade på utsikten och vilade en stund men det hjälpte inte så mycket tyvärr. Det gör tack och lov inte ont när jag går eller springer så det är vad jag pysslar med just nu.. Jag tänkte först tejpa knät och cykla ändå men nej knät måste vila och läka helt har jag kommit fram till! 

Jag har överbelastat mitt knä. Jag är verkligen speciallist på att överbelasta och köra för hårt. Min vilja och styrka är min SUPERKRAFT som jag är extremt tacksam över att ha, den har fått mig att nå många mål jag inte ens trodde var möjligt. Fast den här egenskapen gör också att jag vill för mycket och kör på för hårt. 11 mil cykel på 4 dagar var "kanske" för mycket att börja med när man inte cyklat på hela vintern och att sen också köra hårda intervaller på hög växel kanske inte var så bra tänkt heller men jag trodde verkligen på mitt eget upplägg. Nästa gång får jag nog be någon kolla igenom mitt schema och försöka hjälpa mig med begränsningarna. 

Som sagt jag gillar att promenera också och nu får jag hålla mig till det! 

Här om dagen hade jag så här fint promenadsällskap. Elliebebis sov hela rundan, hennes mamma passade på att fixa saker inför dopet som hon inte hunnit med när hon fick Ellie ur händerna en liten stund. Verkligen Win Win för både mig, Ellie och Lizette.  

Så här pigg och glad var bebis efter långpromenaden!

Louise som är skit duktig i skolan hade kört fast i matten och kom inte vidare. Hon började bli väldigt nervös för att provat närmade sig. 

Det tog mig en stund att få fram mina sovande mattekunskaper men tillslut mindes jag hur man gjorde och kunde hjälpa henne. Nu har hon gjort provet och hon sa att det gick bra! Ibland saknar jag verkligen att räkna. Det var mitt favorit ämne i skolan och något som jag faktiskt var bra på. Jag har läst 7,5 p ingenjörsmatte på högskolan. Får väll säga att jag inte riktigt använder mig av den mattenivån på Coopan. Så det är nog därför jag tycker det är så kul att få hjälpa mina barn. Matte är dock en färskvara, tror inte att jag skulle kunna fixa en polynomdivision i nu läget.

Jag har köpt och skruvat ihop en ny cykel till Linnéa! Hon har inte haft någon cykel sen hon var 6 år och det beror inte på att hon inte har fått någon utan att hon verkligen sagt ifrån att en cykel vill hon inte ha. Så nu kom hon helt plötsligt på att hon ville ha en och då köpte jag det på en gång. Det går lite vingligt men hon kan cykla!

Vädret är som det ska i april och under åskvädret här om kvällen hittade barnen ut från sina rum när datorer och internet var avslaget  

De spelade kort en lång stund! Så det kan gärna åska oftare tycker jag. 

Men även jag sitter här vid min dator för mycket. Jag är uppväxt så och det kommer ju mina barn också att bli. Fast jag sitter där emot inte framför TV så kanske man kan se skärmtid som skärmtid. Många tittar på TV 2-3 timmar på kväll och jag sitter kanske här vid datorn lika länge, dock inte varje kväll. Jag kollar ju både nyheter och läser bloggar och spelar Candy Cruch... 

när jag passerade bana 1000 tänkte jag att jag nog inte riktigt är klok ändå. Fast handlar det inte om balans, som allt annat i livet? 

Lång promenad med lillasyster i vårsolen och sen en stund vid datorn! 

Jo balans är precis vad allt handlar om. Att hitta sin egen balans

Efter att snart ha lidit av 40 årskris i över ett år har jag börjat hitta den igen. Jag börjar snegla lite hur det kommer vara att komma ut på andra sidan och vara 40 och jag tror det är som de säger: Livet börjar vid 40. Jag tror på riktigt på det nu och jag förstå också varför det uttrycket finns. Jag har jobbat ganska hårt för att komma dit jag är nu och krisat väldigt länge, även om det inte blivit så djupt att jag blivit deprimerad.  

Jag har dock ett balansproblem kvar och det handlar om kost. Det är ett område som jag jobbar väldigt mycket med. För som ni vet och som jag skrivit om tidigare så har jag bantat hela mitt liv utan att bli ett dugg smalare. Nu är det nog nästan 1 år sen jag bestämde mig för att sluta banta. Det har funkat ganska bra och jag har varit viktstabil men lite då och då har jag fått återfall och kört dieter i alla fall i någon vecka. 

Jag lyssnade på en podd som bjudit in en dietist som dess utom är beteendevetare och som arbetar med beteende kring mat mer än dieter. 

Med hjälp av hennes kloka råd och mina egna tankar känner jag som om jag är på rätt väg. I och med att jag varit viktstabil i ett år så känner jag mig redo att göra små förändringar. Jag vet att det inte finns någon quick fix. LCHF fungerar nog bäst om man ska välja en diet och med strikt LCHF går man ner ganska snabbt i vikt. Fast om man då kör det i 4 veckor och sen ballar ur blir det ändå inte bra. Därför har jag bestämt att det är känslan i kroppen som ska avgöra och framför allt så ska jag orka och få energi av det jag äter. Det är underbart att vakna med energi i kroppen och med bra mat och sömn gör jag ju det
Jag har bakat glutenfria frukostbitar på morgonen. Att undvika mjöl och socker mår jag väldigt bra av. Men nu mer ser jag det som ett val jag gör inte som ett förbud och igår köpte jag mig 10 bitar smågodis och det måste vara okej ibland. 

Här är några andra val jag gör. Bra oljor! Olivoljan med citron här helt fantastisk att ha på sallad. Rapsoljan kommer från IKEA och är den bästa. Olivolja ska helst vara ofilterard men den på bilden är väldigt fin i smaken.  

Just nu känner jag mig frisk och stark i hela mig! Mina plus kilo till trotts! Jag börjar mer och mer inse att de verkligen inte det man gör under två veckor strikt diet som gör skillnad utan det är det goda vanor och val som man alltid gör. Små förändringar som förhoppningsvis kan leda till något även om det tar tid. Jag vet att jag måste få dricka Cava eller Champagne ibland det är lyx och livskvalité och jag dricker det inte jämt men varje gång jag bestämmer mig för att avstå allt det goda i livet så ballar det ur och jag kan inte tänka på något annat än smågodisar och choklad. 

Går tog jag med barnen på en utställning på Värmlands museum. Utställningen håller på till 8 maj och heter Spelaroll Det stället ut TV-Spel från 60-talet och framåt. 

Linnéa fastnade för Minecraft som hon spelar ganska mycket. Jag och Louise fastnade för ett spel som heter Stugan från 1977. Utställningen är dock ganska liten men rolig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar