17 år, akvarell och Bergsskolans mineralsamling

För precis 17 år sen flyttade vi in i vårt stora hus på 280m² perfekt att ha 10 rum och kök när man har 6 barn 👍Huset behövde en omfattande renovering och renoverat är det verkligen något som vi gjort under de senaste 17 åren. Förut när någon frågade om vi skulle bo kvar sen när barnen flyttat ut svarade jag alltid att vi skulle det. Huset är mitt livsverk. Jag har lagt så mycket tid på att få det precis som jag vill ha det. Så jag ska aldrig flytta. Fast nu är jag inte lika säker. Det skulle kunna hända att vi skaffar oss något mindre om rätt förutsättningar och rätt hus skulle dyka upp. 

Jag funderade på en sak här om dagen när jag drog fram dammsugaren och började städa. När Linnéa var i USA passade jag på att städa hennes rum. Jag hade såklart frågat om det var okej och när hon kom hem tackade hon för hjälpen men sa också. Det måste vara något fel på dig mamma, ingen städar frivilligt. Du måste ju faktiskt innerst inne tycka om att städa . 🤔 Tycka om och tycka om? Det är tillfredsställande. Speciellt där man kan se en stor skillnad. Fast jag undrar när det där hände. För när jag var som Linnéa tyckte jag också att allt hushållsarbete var det tråkigaste som fanns. Har man bara anpassat sig med tiden? Så att man gör det för att man måste och inte kommer undan eller har man på riktigt börja gillat det? Fast helt klart är det roligare att måla akvarell. Jag glömmer verkligen tid och rum då. Jag fick en fråga om jag säljer det jag målar? Jag har aldrig tänkt att någon skulle vilja ha något jag målat. Så jag vet inte vad jag skulle ta betalt eller om jag en ska sälja någon. Jag ska tänka på det ett tag till. 
Micke och jag tog med oss Aaron och Linnéa på en liten rundtur. I vårt närområde. 

Bergsskolan i Filipstad har en av Sveriges största mineralsamling. Skolan visar inte upp sin samling för allmänheten mer än vi speciella tillfällen. När jag gick på skolan kunde jag gå där inne hur länge som helst. När jag fick klart för mig att Aaron var väldigt intresserad av mineraler så frågade jag en vän till mig som som jobbar på skolan om jag kunde få visa upp skolans samling för honom och det fick jag. Samtidigt fick ju jag också chansen att se samlingen igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar