Självbilden, första potatisarna och kjolar

Igår målade jag hela eftermiddagen, så idag när jag kommer från jobbet ska jag göra något annat. Jag ska stryka min grönrutiga duk, vattna i växthuset och hänga tvätten som jag startade i morse. Jag brukar göra en liten lista med de saker jag ska göra när jag kommer hem. Jag lägger ofta till några bonus saker och gör jag även dem så är jag extra duktig men jag ska inte göra fler. För att för min del handlar det om att inte göra för många saker.

Mitt problem har aldrig varit att jag inte gör något, utan att jag gör för mycket och aldrig är still. Det rimmar ganska dåligt med den bilden jag har av mig själv och som förföljt mig hela livet. Bilden att jag skulle vara lat och slö. Den felaktiga självbilden har gjort att jag drivit mig själv ganska så hårt och hänsynslös genom livet. Jag har fått mycket gjort och det är många saker som jag är stolt över. Fast ibland har det kostat väldigt mycket, som perioder av utmattning och depression.

Ett annat problem som jag brottats med är perfektionism. Ja inte för att jag någonsin varit perfekt. Utan det har resulterat i att jag kanske inte ens försökt göra en del saker, för blir det inte perfekt så har jag gett upp. Därför är jag nu så stolt över mig själv och mina akvareller. De är inte perfekta men jag känner mig glad, nöjd och stolt över dem. Så mycket att jag till och med vågar lägga ut bilder på dem.

Jag kommer nog alltid behöva jobba på vissa saker i mitt liv. Som att skaffa mig en mer positiv självbild och framför allt en mer sann blid av mig själv. Jag tror verkligen inte att jag är ensam om det här problemet. Så vi fortsätter att jobba på självbilden och självkänslan. Vi är kanske inte bäst men vi är duger och är tillräckligt bra precis som vi är.

Nu är det inte bara min felaktiga självbild att jag är lat som driver mig utan, jag vill så mycket saker. Jag vill att något händer, jag blir lätt rastlös och uttråkad och det stavas ADHD.

I helgen skulle jag ta det lugnt för jag var sliten. Det har varit student och sen kom midsommar med kalas, familj och vänner. Det är underbart och roligt. Jag är så tacksam att alla våra barn vill komma hem och fira midsommar med oss. Fast det är en del att förbereda och snaps, vin och drinkar blir jag nu för tiden väldigt sliten av. 🙈

Efter att ha huset fullt hela midsommar helgen åkta alla hem och på måndagen när jag kom från jobbet var jag helt ensam. Ja, förutom katten då. Tomheten nästan ekade. Jag har alltid varit så rädd för att känna mig ensam och få tråkigt. Fast sanningen är den att jag gör inte det. Precis när alla åker känns det tomt men sen tycker jag att det är lite skönt också att bara kunna rå om mig själv. 

Nu slipper man ju inte alla måsten. Jag måste vattna i växthuset och potatislandet där det växer som tusan just nu. I helgen tog vi upp de första potatisarna. Vi tyckte de förtjänade att serveras med oxfilé. Helgen blev faktiskt en återhämtnings helg precis som jag planerat och behövde. Vi tog oss en tur i skogen Micke och jag och besökte en gammal kvarn som bara ligger 8 km hemifrån men som jag aldrig besökt. 

När jag var till IKEA sist köpte jag två nya bord till sällskapsrummet. Jag är väldigt nöjd med hur det blev. Ett av mina stora intressen är ju heminredning. Fast just det är ju ett intresse som är svårt att praktisera för man kan ju inte göra om hemma hela tiden. Så jag får läsa och kolla på Pinterest. Jag försöker skapa ett flyt i varje rum, sen om det bara är jag som känner flytet det är en annan sak. Det roligaste med inredning är när det finns något problem som en ful tapet som man inte kan göra något åt. Göra så här så länge tills man ska renovera. Då får jag vara kreativ och hitta på lösningar och göra det bästa av situationen. 

Jag köpte två vinröda fåtöljer på loppis. När jag sen köpte en soffa till sällskapsrummet blev de där två fåtöljerna över och hamnade då i gästrummet. Där kan de absolut stå, om det inte varit för att väggarna är rosa. Gästrummet är Louise gamla rum och det enda jag gjort sen Louise flyttade ur där som 12 åring. Är att måla över borden som det var ballerinaskor på. Kan man få rött och rosa att passa? Nja men så hittade jag en inspirationsbild på Pinterest. Den i mitten och tänkte att jag försöker göra något liknade. Det är inte lika snyggt som Pinterest bilden men för min del duger det gott tills jag ska renovera.  

Som jag berättat förut så älskar jag klänningar men jag har en del kjolar också. Kjol är svårt att få att funka när man har en rund mage. Jag är smalare över rumpan än över magen. Jag har efter många år av kroppshat, slutit fred med min kropp. Det är så här som den blev efter trauman, depressioner, sjukdomar och ätstörning. Den har fått ställa upp på mycket men den har också gett mig mina 4 barn. Nu kom jag ur spår igen, det var ju kjolar på en rund mage jag skulle skriva om. Jag tycker att det funkar om man sätter ett skärp i midjan och instoppad topp. Jag är inte så bekväm med det men tränar på det. Jag försöker lära mig att ha istoppad topp i byxor också men det går inte. Sanningen är den att man ser ju till och med smalare ut om man inte har pösiga tröjor som hänger över magen men det hjälper inte. Jag är inte där än.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar