Semester, frukost på altan och livet utan barn

Linnéa sa en gång när hon var liten, när dagen hade gått lite för fort: och plupps så var den slut. Precis så var det med min semester den var plupps slut. 

Fredagen den 12 juli låste jag dörren till mitt kontor och satt upp en lapp om att jag är åter 12 augusti.  
Jag brukar planera att göra så himla mycket på semestern men i år hade jag bestämt mig för att ta dagen lite som den kommer. Linnéa och Aaron skulle dra ut i Europa så jag visste att Micke och jag skulle bli själva hemma. Så första helgen umgicks vi med dem och plockade svamp och åt god mat. Första veckan hade vi ganska många måsten men vi hann med en hel del kul också. Vädret var ganska bra. Mamma, jag och lillasyster Sandra åkte på en loppisrunda med picknick. Jag vet inte vad det är med Picknick men jag älskar det. 
När jag föreställde mig semestern innan jag gick på den var det frukost på altan, korsord, bad, grillat och drinkar jag såg fram för mig och allt det kunde jag njuta av redan första veckan. Jag gillar att bada och passar på så fort det går. Vattnet var faktiskt skitkallt 🥶 men det är bara sommar en gång per år. Micke den badkrukan fick jag dock inte att bada. 

Vi hade planerat en tur med husvagnen och den skulle gå genom Klarälvsdalen och vidare in i Norge. Vi skulle stanna och fiska Harr i Glomma innan vi skulle åka tillbaka in i Sverige och Åre och sen vidare norr över. Fast först stannade vi i Hagfors och hälsade på Emil. 

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Eller det blir ganska sällan som man tänkt faktiskt. Det hade ju regnat en del så Glomman var så översvämmad, så fiske kunde vi glömma och platsen där Micke tänkt att vi skulle stå gick det inte att ta sig till. Det är lättare att planera om, när man inte planerat allt till 100% som jag brukar göra så det blev inte kaos i mitt huvud som det blev förra året när campingen jag planerat vi skulle stå på under vår spa dag i Tällberg var full.   
Vi stannade på en jättefin plats en bit upp på fjället på Norska sidan. Man skulle inte säga att vi hade tur med vädret och när vi efter 4 dagar vaknade på campingen i Åre stod hela husvagnen i en gigantisk vattenpöl. Hade någon där och då frågat om husvagnen var till salu hade jag kunnat sälja den väldigt billigt. 

Fast det är ju bara att göra det bästa av situationen. Vi kollade väderkartan Var är det sol, och så åkte vi åt det hållet. Vi hamnade i Dalarna och en skogstjärn där Micke kunde fiska och jag kunde måla och slappa. Där hade vi några helt underbara dygn. Vi åkte sen vidare, gick på muséum och åt god mat. Efter en vecka ute, längtade jag efter Lillis så vi åkte hem. Den här semestern har jag kunnat spelat lite golf 👍 Man skulle kanske kunna tro att problemet att vara reumatiker och spela golf skulle vara att man går långt men nej det är inte därför jag inte alltid kan spela. Det är mina händer som är problemet. Har jag ont i mina händer kan jag inte hålla i klubban och det är lite viktigt att göra när man spelar golf. Jag spelar oftast med min faster. De är väldigt trevlig att få en chans att umgås lite med henne också ibland.   
Förr om åren har Micke och jag alltid åkt bort för att få vara, bara han och jag ett tag. Nu när vi inte har några barn hemma var det ju bara han och jag hemma. Det är vi verkligen inte vana. Eftersom Micke kom in i mitt liv när barnen redan fanns har han och jag aldrig haft ett liv innan barnen. 

Livet utan barn hemma 24/7 är annorlunda. Det går knappt åt någon mat. Det är jättesvårt att anpassa mängden mat att laga till två personer. Det blir väldigt lugnt och det blir väldigt lite att göra. Ingen stökar till och sakerna står de vi ställt dem. Det blir nästan ingen disk eller tvätt. Man får helt enkelt en massa massa tid, som man behöver göra något med. Jag tänker att det är tur man har vänner för de kommer man ju både ha mer behov av och mer tid för. När min Therese var hemma hos sina föräldrar om hon till mig en kväll. Vi har känt varandra i 44 år, nästan hela mitt liv alltså. I alla fall den delen av livet man har några minnen från.  

Sista semester helgen spenderade vi med våra vänner. Den första dagen lagade vi mat i skogen och fiskade. Den andra dagen var det Diggeloo. Det hade varit fint väder hela veckan innan och det var fint väder efter men just den dagen vi var på Diggeloo regnade det. Det gick bra det också för det var inte kallt. Ska man prata semester väder så skulle jag säga att vi fått lite av allt. Några dagar har varit riktigt varma som när småtjejerna kom och åkte "slipp and slide". Några nätter har jag varit tvungen att ha AC:n igång. 

Fler och fler grönsaker börja bli mogna nu och jag har lagt in en omgång med gurka. Jag tror vi kommer få ganska mycket mer gurka så en omgång till kommer det nog bli sen. 

Ska jag avsluta med att summera semestern så är jag nöjd. Jag skulle absolut kunna vara hemma några veckor till men rutiner är inte så dumt det heller och det är väll de som gör att jag på något sätt ändå längtar lite tillbaka till vardagen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar